Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

نکات مهم در انتخاب انواع پمپ آب کشاورزی

انتخاب پمپ آب کشاورزی شاید در نگاه اول، با وجود گستره متنوع از انواع محصولات بسیار سخت باشد. اما اگر نیازسنجی و بودجه مدنظر مشخص شود بسیار هم آسان و قابل انجام در عرض چند دقیقه با بررسی تنوع موجود در بازار خواهد بود. معمولاً پمپ‌ها بر اساس حوزه استفاده در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هر کدام از آن‌ها مشخصات فنی ثابتی دارند که بسته به نیاز برخی موارد به این مشخصات اضافه یا کاسته می‌شود. پیش از هر چیزی باید بدانید که پمپ‌های آب کشاورزی معمولاً به کارکرد مداوم و با نرخ انتقال بالای آب از چاه و یا سد و کانال آب معروف هستند و بیشتر در این موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه لازم است که یک سری ویژگی‌های خاص، متفاوت از پمپ آب خانگی داشته باشند. مثلاً پمپ‌هایی که سیالات اسیدی و بازی را انتقال می‌دهند به طبع باید مقاومت بالایی در مقابل خوردگی داشته باشند. در یک سو، انتخاب پمپ‌های خانگی و یا مدل‌های کشاورزی معمولاً کار سختی نیست. چون این پمپ‌ها اساساً چیزی جز مکندگی، قدرت و توان بر حسب اسب بخار و یا جنس بدنه برای انتخاب ندارند.

 

نکات کلیدی انتخاب پمپ آب کشاورزی

 

پمپ آب در هر شرایط وسیله‌ای برای انتقال سیال تمیز یا دارای ناخالصی در یک مسیر است که باید بر حسب نیاز در مدل‌های تک یا سه‌فاز و در سری‌های نیم اسب بخار تا سه اسب انتخاب شود. پمپ‌های خانگی، کشاورزی، گریز از مرکز و فشارقوی و حتی مدل‌های شناور نیز از جمله گستره و دسته‌بندی‌های موجود در این بازار به شمار می‌آیند. فراموش نکنید که بحث برند نیز در مورد انتخاب پمپ آب کشاورزی اهمیت زیادی دارد. معمولاً برندهای معتبر و باسابقه حتی اگر کمی گران‌تر باشند قابل‌اطمینان‌تر هستند تا شرکت‌هایی که لیبل‌های ناشناخته به‌حساب می‌آیند و اصلاً تاریخچه و یا سابقه فروشی در ایران نداشته‌اند. فاکتورهای مهمی در مورد خرید پمپ کشاورزی وجود دارد که در درجه اول آن‌ها، باید به محیط استفاده دقت نمود.

 

 

 

محیط استفاده از پمپ

 

ممکن است از پمپ کشاورزی در فضایی عاری از هرگونه رطوبت و دور از فضای کشاورزی استفاده شود. در این صورت نیاز به مقاومت در مقابل آب و یا گردوغبار و خوردگی نیست. اما گاهی لازم است که پمپ به‌صورت شناور داخل آب قرار بگیرد. بر مبنای این موضوع، پمپ‌ها در سری‌ها و مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند و هرکدام از آن‌ها که بر اساس نسل شناور شناخته می‌شوند ممکن است یک سری مشخصه‌های فنی منحصر به خود داشته باشند. ممکن است در بحث انتخاب پمپ آب کشاورزی این نکته فراموش شود که دستگاه‌ها بر حسب ارتفاعی که از آن آب را استخراج می‌کنند نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. مثلاً مدل‌های گریزازمرکز برای سطح رودخانه، برکه‌ها و یا سدها بهتر هستند. در مقابل پمپ شناور برای انتقال از منابع زیرزمینی و چاه‌های آب گزینه معقول‌تری به‌حساب می‌آید.

 

مشخصات سیال و نوع انتقال

 

پیش از هر چیزی در شرح انتخاب پمپ آب کشاورزی، لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که آیا آب قرار است در فضای یک کانال تمیز انتقال داده شود و یا از کف چاه خواهد بود. درصورتی‌که آب منتقل شده از کف چاه باشد درون آن ناخالصی و شن وجود دارد. در نتیجه انتظار می‌رود که پمپ از نوع انتقال با ناخالصی باشد که موتور آن مقاوم‌تر و البته ساختار داخلی بدنه و مسیر استاتور نیز مستحکم‌تر و مقاوم در مقابل خوردگی می‌باشد. پس از آن، دمای آب، میزان املاح موجود، گرانروی، ظرفیت، مقدار و حجم آبدهی نیز اهمیت دارد.

 

میزان و حجم آبدهی مدنظر

 

پمپ‌ها همان‌طور که گفته شد بر اساس مدل‌های تک‌فاز و سه‌فاز، بر حسب میزان جریان دبی و حجم آبی که انتقال می‌دهند در نمونه‌های نیم اسب بخار تا سه اسب بخار ارزیابی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در مورد پمپ‌های آب کشاورزی این است که عمدتاً به‌صورت مداوم و مکرر کار می‌کنند. در نتیجه بهتر است که توان انتقال سیالات بدون افت ولتاژ و یا مشکل را داشته باشند. معمولاً طول عمر پمپ‌های سه‌فاز کشاورزی نسبت به مدل‌های تک‌فاز بیشتر است.

 

بررسی و کنترل میزان آبدهی پمپ آب خانگی

 

در بحث انتخاب پمپ آب کشاورزی، شما باید به میزان آبدهی و نرخ خروجی دستگاه در واقع دقیقه یا ساعت دقت داشته باشید. این بستگی به حوزه استفاده شما هم خواهد داشت. معمولاً روی این موضوع، قطر پروانه، تعداد پره‌های به‌کاررفته در دستگاه، قطر و میزان دهانه ورودی و خروجی و همین‌طور نرخ چرخش و دور در دقیقه بسیار مهم خواهد بود. این واحد بر حسب rpm شناسایی می‌شود. پمپ‌های آب کشاورزی معمولاً نرخ آب بالاتری را نسبت به مدل‌های خانگی انتقال می‌دهند. حتی می‌توان برای انتقال آب کشاورزی در محیط مزارع، باغات و... از الکتروموتورهای سیرکولاتور نیز استفاده کرد و که قیمت آن‌ها بسته به مشخصات فنی که دارند متفاوت است. این می‌تواند از 0.5 اسب تا بالاتر باشد.

 

 

 

بهترین پمپ برای آبیاری و کشاورزی کدام است؟

 

گستره محصولات موجود در بازار وسیع است. از پمپ‌های پنتاکس گرفته تا مدل‌های ورتکس، ابار و نسل‌های مختلف پمپ های برند دیزل ساز که در بازار ایران فروش زیادی را تجربه می‌کنند. بسته به این که پمپ مدنظر شما در کدام حوزه از کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام خرید لازم است که به عبارات زیر در مورد مشخصات فنی و ویژگی‌های کاتالوگ دستگاه دقت کنید. به‌هرحال پمپ‌های کشاورزی، الکترو موتورهایی هستند که انرژی برق یا سوخت فسیلی را به جریان متحرک و مکانیکی تبدیل می‌کنند. انتظار می‌رود که طول عمر و دوام طولانی داشته باشند و در نتیجه مشخصات فنی آن‌ها تا حدی بیانگر ویژگی‌های آن‌ها خواهد بود.

  • موتور پمپ‌ها بر حسب اینچ از یکدیگر تمایز می‌یابد. بسته به نیاز معمولاً مدل‌های دو اینچ می‌توانند گزینه خوبی باشند.
  • واحد بعدی توان بر حسب اسب بخار خواهد بود. پمپ‌های آب کشاورزی می‌توانند حتی تا 6.5 اسب بخار هم باشند.
  • بازه دبی پمپ نیز در واقع نرخی است که می‌تواند بر حسب مترمکعب در ساعت انتقال دهد و در مقابل واحدی تحت عنوان بازه هد نیز وجود دارد.
  • یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد پمپ‌های آب خانگی وجود دارد قطر دهانه ورودی و خروجی خواهد بود که پیش‌ازاین هم به آن اشاره کردیم.
  • سوخت مورد نیاز پمپ‌های کشاورزی نیز بستگی به نیاز می‌تواند مدل‌های گازوئیلی، نفتی و بنزینی باشد.

برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و یا اینکه از مشاوره رایگان متخصصان تک جنرال بهره مند شوید.

۱۴۰۲/۷/۲۲