Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

نکات مهم هنگام تهیه انواع پمپ آب طبقاتی

اگر قصد خرید پمپ آب طبقاتی در بازار ایران را دارید احتمالاً می دانید که این محصول پرکاربرد تحت لیبل ها و برندهای مختلف در بازار عرضه می شود و میان برندهای مختلف تفاوت هایی هر چند جزئی وجود دارد. پمپ طبقاتی محبوب و پرفروش است. عمده استفاده از این پمپ در صنایع آب شیرین کن، تصفیه، دیگ بخار و بویلر، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع تولید مواد اسیدی و بازی، تصفیه خانه های صنعتی، آب و فاضلاب، خانه های مسکونی و ساختمان های تجاری، آپارتمان ها و انواع آسمان خراش ها خواهد بود. این محصول در ایران در نمونه های داخلی و تولید خارج عرضه می گردد. همیشه در هنگام خرید این دستگاه ها یکی از مهم ترین مسائل، انتخاب برند مطمئن و شناخته شده است. مبتنی بر همین موضوع، ما هم تصمیم داریم در تک جنرال بیشتر در مورد نحوه خرید و نکات کلیدی برای انتخاب بهترین دستگاه با بهترین راندمان صحبت کنیم.

 

موارد مهم هنگام خرید پمپ طبقاتی

 

پمپ آب طبقاتی تحت برندهای مختلفی تولید می شود و معمولاً برای انتخاب محصولاتی که در حوزه انتقال سیالات هستند از نمونه های تک فاز و سه فاز، بر حسب توان کاری انجام می شود. حجم دبی و نرخ انتقال، میزان ارتفاعی که پمپ می تواند در آن سیال را به حرکت درآورد و همین طور تعداد واحدها و ارتفاع ساختمان، از جمله مهمترین مسائلی است که در بحث خرید و تهیه پمپ آب طبقاتی باید به آن توجه کرد. البته در این مورد در ادامه بیشتر در خصوص ویژگی های پمپ های طبقاتی و اساس خرید و انتخاب آنها صحبت خواهیم کرد.

 

انتخاب بر پمپ طبقاتی اساس برند

 

فاکتور کلیدی اول این است که برند مبدا تولید کننده پمپ را انتخاب کنید که عمدتاً هم کار سختی است. چون هم تعداد شرکت های تولیدکننده زیاد است و هم واقعاً هرکدام از آن ها جز بهترین ها در بازار هستند. از شرکت های پمپیران، پنتاکس، لوارا، KSB گرفته تا لئو، داب و...  البته فارغ این موارد، همیشه برندهای خارجی بهترین نیستند. حتی شرکت های ایرانی هم حرف های زیادی برای فعالیت در این بازار دارند. در نتیجه در بحث خرید پمپ آب طبقاتی، پیشنهاد می کنیم که صرفاً به انتخاب بر حسب برند توجه نشود. البته این توضیح نباید موجب سوء تفاهم شود. در واقع برندهای شناخته شده و معتبر همیشه می توانند گزینه بهتری باشند. 

 

 

 

انتخاب بر اساس حوزه کاربرد

 

همان طور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین دلایل تهیه پمپ آب طبقاتی، استفاده از آن در خانه ها، ساختمان های تجاری و مسکونی و برج ها است. در نتیجه شما در این وضعیت نخست باید یک چک لیست برای خرید خود تنظیم کنید. اول این که متراژ کلی ساختمان باید مشخص شود. پس از آن تعداد طبقات ساختمان، میزان مصرف آب، تعداد شیرها و همین طور جمعیت یک ساختمان اهمیت ویژه ای خواهد داشت. اساس انتخاب پس از تعیین میزان استفاده، بر حسب اسب بخار خواهد بود. در حوزه استفاده از پمپ های طبقاتی، مدل های تک فاز و سه فاز در کاربرهای خانگی مورد بهره برداری قرار می گیرند. در نتیجه توان آن ها می تواند از نیم تا یک و نیم اسب بخار و حتی دو باشد. البته پیشنهاد می شود که به سراغ مدل های سه فاز بروید، چون دوام و طول عمر طولانی تری دارند.

 

توجه به مشخصات فنی پمپ های طبقاتی

 

پمپ های آب طبقاتی بسته به نیاز و خواسته مشتری در مدل های انتقال آب تمیز و یا اسیدی تولید می شوند. برخی از آن ها محدودیت انتقال دما دارند. رنج معمول برای آب تمیز 40 درجه سانتی گراد خواهد بود. البته برخی نسخه ها نیز کلاس عایق بندی بالاتری دارند و به طور کلی مقاوم تر و یا با بیان بهتر، وکیوم صددرصد هستند. اما فاکتورهای زیادی در بحث بررسی مشخصات فنی وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد. پروانه، جنس آب بندی، نوع ساختار یاتاقان، مکش، نرخ انتقال، دور موتور بر حسب دقیقه، کلاس عایق بندی، درجه محافظت، نوع خازن، فرکانس و سیستم حفاظت الکتریکی در مقابل جریان یا بار اضافه، از جمله متداول ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. در جدول مشخصه های فنی سایت های فروش پمپ در مورد جنس پوسته، جنس سیل مکانیکی و نوع پروانه و ساختار طبقات نیز توضیح داده شده است، آن ها را چک کنید.

 

خرید و تهیه پمپ طبقاتی بر حسب توان و میزان دبی

 

برای هر پمپ یک توان کاری در نظر گرفته شده است. این توان بر حسب وات محاسبه می شود. همینطور انواع پمپ ها، می توانند تک فاز و سه فاز باشند. مدل های سه فاز جریان برق متفاوتی نیاز دارند و معمولاً از نظر دوام نیز در شرایط بهتری هستند. اما همیشه نمی توانند انتخاب بهتری باشند. بلکه در برخی شرایط نیاز به پمپی معمولی تر با توان پایین تر و در حد نیم اسب خواهد بود که اصلاً خرید مدل سه فاز منطقی نیست. در مقابل پمپ آب طبقاتی باید حتماً دارای برچسب انرژی باشد.  میزان دبی و حجم انتقال نیز بر حسب مترمکعب بر ساعت محاسبه می شود. این نرخ نیز بستگی به حوزه و میزان استفاده خواهد داشت.

 

 

 

توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش

 

همان طور که اشاره کردیم، برندها و شرکت های فعال زیادی در حوزه تولید انواع پمپ آب طبقاتی فعالیت می کنند. اما آیا تمام آن ها در بازار ایران، گارانتی، خدمات پس از فروش و یا امکان تامین قطعات به شما می دهند؟ به طبع برخی برندها به زعم وجود تحریم محدودیت های زیادی را در بحث خرید و یا تأمین لوازم یدکی می دهند. به هر حال این دستگاه ها نیز الکترونیکی و مکانیکی هستند و به مرور زمان ممکن است دچار آسیب و یا اختلال در کارکرد شوند. در نتیجه اگر نتوانید قطعات موردنیاز آن ها را تامین کنید، علناً باید پمپ خود را با کارکرد نه چندان طولانی راهی سطل زباله کنید.

 

خرید هوشمندانه با توجه به جزئیات

 

همیشه در مورد محصولات توجه به جزئیات اهمیت زیادی دارد. مثلاً در مورد پمپ های آب طبقاتی، یکی از مهم ترین موارد، فرکانس کاری دستگاه، نوع خازن و همین طور درجه مقاومت حرارتی و حفاظتی خواهد بود. برای موتورهای تک فاز معمولاً از سیستم محافظ بار استفاده می شود که سبب می گردد دستگاه در مقابل نوسانات عملکرد بهتری از خود نشان دهد. مبتنی بر این اصول، شما می توانید در هنگام تهیه پمپ آب طبقاتی به سراغ مدل های تک فاز و سه فاز در رنج های قدرتی 0.4 تا 1.5 اسب بخار و حتی بیشتر بروید. حداکثر ارتفاع بر حسب متر، حداکثر میزان آب دهی بر حسب مترمکعب بر ساعت نیز به هرحال موارد مهمی است که به شما در انتخاب و خرید یک دستگاه استاندارد مطابق نیاز کمک می کند. در نتیجه اگر نظر ما را بخواهید به شما پیشنهاد می کنیم که در این موارد حساس تر عمل کنید و قبل از هر اقدامی با متخصصان فروشگاه تک جنرال به صورت رایگان صحبت کنید تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

۱۴۰۲/۷/۲۲