Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

فاکتورهای مهم انتخاب بهترین پمپ آب خانگی در بازار ایران

در هنگام انتخاب بهترین پمپ آب خانگی در بازار ایران، برخلاف فرمول‌هایی که در سراسر دنیا استفاده می‌شود، باید به یک سری نکات کلیدی، مهم و اساسی دقت داشته باشید. پمپ‌های آب خانگی از جمله پراستفاده‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌های الکترومکانیکی هستند که در بازار تحت لیبل‌های مختلف عرضه شده و توان آن‌ها، میزان حجم آبی که در لحظه انتقال می‌دهند و چند فاکتور کلیدی دیگر می‌تواند تعیین‌کننده حوزه استفاده آن‌ها باشد.
درصورتی‌که مایل به خرید یک پمپ آب خانگی هستید، احتمالاً تاکنون جستجوهای زیادی در اینترنت داشته و ترجیح می‌دهید با تسلط کامل به این حوزه وارد بازار رقابت و انتخاب شوید.

 

نکات مهم در مورد انتخاب بهترین پمپ آب خانگی

 

در بازار ایران شاید یکی از سخت‌ترین کارها، انتخاب پمپ آب بر اساس تعداد زیاد برند حاضر در این زمینه باشد. تنوع محصولات بسیار زیاد بوده و انتخاب کمی نسبت به سال‌های گذشته پیچیده شده است.

در بحث انتخاب پمپ آب خانگی، فاکتورهای مهم و اساسی زیادی دخیل هستند. این که شما قرار است در چه محیطی و در چه شرایطی از پمپ استفاده کنید، آیا قرار است دستگاه به‌صورت مداوم در حال فعالیت باشد یا این که میزان انتقال و نرخ جابه‌جایی چقدر است، در نهایت می‌تواند روی خرید شما تاثیرگذار باشد. در ادامه قصد داریم اصلی‌ترین سرفصل‌ها در مورد انتخاب بهترین پمپ آب خانگی را بررسی کنیم.

 

 

 

توان پمپ آب خانگی


به طبع در مورد خرید هر دستگاه که جریان الکتریسیته را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند، یکی از مهم‌ترین فاکتورها، توان و قدرت است. اسب بخار یا همان HP واحد تعیین قدرت در انواع الکتروموتورها و پمپ‌های آب خانگی است. دقت کنید که پیش از انتخاب توان، باید بدانید که آیا پمپ آب تک‌فاز نیاز شما را رفع می‌کند یا پمپ‌های دو فاز می‌توانند گزینه بهتری باشند. حتی امکان انتخاب پمپ آب خانگی نیم اسب نیز در بازار وجود دارد. این بستگی به حجم انتقال، ارتفاع ساختمان، متراژ و موارد زیاد دیگری خواهد داشت.

معمولاً پمپ‌ها در بازه‌های نیم تا دو اسب برای ساختمان‌های معمولی و از بازه دو و نیم تا سه اسب نیز برای ساختمان‌های خیلی بزرگ و مجتمع‌ها تهیه می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان گفت که در بحث انتخاب بهترین پمپ آب خانگی، صرفاً توان بر حسب اسب بخار در اولویت است. این بستگی به نیاز ساختمان خواهد داشت. تعداد شیرهای ورودی، نوع انتقال، جریان و همین‌طور تعداد واحدها، متراژ  و… نیز جز فاکتورهای اساسی انتخاب است.

 

توان انتقال و هد


برای مشخص‌کردن توان انواع پمپ‌ها، حجم و میزان دبی و همین‌طور هر اینچ آبی که در ساعت انتقال می‌دهند، دو فاکتور مهم و اساسی خواهد بود. دو مولفه مهم فشار پمپ و همین‌طور دبی آب با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. هر چه دبی آب کم‌تر باشد، پمپ شما نیاز به توان هماهنگ با آن خواهد داشت. مثلاً اگر قرار است انتقال آب به ارتفاع بیش از 50 متر انجام شود، توان موتور باید بالاتر انتخاب شود.

پمپ‌های نیم اسب برای یک طبقه و یک واحد، مدل‌های یک اسب تا 4 واحد و چهار طبقه، مدل‌های یک و نیم اسب از طیف دو طبقه دو واحد تا هشت واحد و حتی پنج طبقه و پنج واحد تا پانزده واحد نیز قابل‌استفاده هستند. البته انتخاب بر حسب واحد بستگی به متراژ، ارتفاع و تعداد شیر و… خواهد داشت که باید به طور تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

فشار و نوع منبع اصلی

 

منابع آب در ساختمان‌های مسکونی و تجاری معمولاً شهری خواهند بود. البته در برخی شهرهای کشور نیز این منابع از چشمه‌ها، قنات و همین‌طور جریان‌هایی خواهند بود که ربطی به آب شهری ندارند. در نتیجه در مورد استفاده از پمپ در این موارد، لازم است که از مخزن انبساط استفاده شود. در غیر این صورت توان آب به‌اندازه کافی نبوده و لازم است که به‌صورت مکرر پمپ کار کند.

منبع اصلی در سیستم توزیع آب همان لوله‌های جریان شهری هستند که به‌صورت زیرزمینی برای هر ساختمان، بر اساس تعداد واحد و مشترک تعیین می‌شوند. در مواقعی که بتوان آب مورد نیاز در یک ساختمان را از منبع شهری مانند کانال دریافت کرد، در نتیجه لازم است که از پمپ‌های آب با هد و توان مشخص استفاده نمود.

 

برند تولید کننده پمپ آب خانگی


در بحث انتخاب بهترین پمپ آب خانگی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، انتخاب برند تولیدکننده و مبدأ سازنده خواهد بود. شرکت‌های زیادی در زمینه طراحی و تولید انواع الکتروموتورها فعالیت می‌کنند. از نام‌های ایرانی گرفته تا شرکت‌های چینی، کره‌ای، آلمانی، ایتالیایی و ژاپنی. می‌توان گفت که مهم‌ترین مسئله این است که شما به‌عنوان یک خریدار، نباید درگیر نام این شرکت‌ها شوید. صرفاً سوابق آن‌ها در بازار را بررسی کنید. این که یک شرکت به‌زعم تولیدات ارزان‌تر می‌تواند انتخاب بهتری باشد، فرمولی اشتباه خواهد بود.

خدمات پس از فروش، گارانتی، امکان بررسی و استعلام اصالت دستگاه نیز از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند در انتخاب بهترین پمپ آب خانگی به شما کمک کند.
 

عوامل کلیدی موثر در هنگام انتخاب بهترین پمپ آب خانگی


همیشه مشتریان در بحث خرید پمپ آب خانگی، پس از انتخاب توان، قدرت و همین‌طور دیگر مشخصه‌های فنی، به نام برند سازنده و قیمت‌گذاری آن توجه می‌کنند. بحث خرید مفصل‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کنید. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم که با یک مشاور، لوله‌کش و یا فرد باتجربه در زمینه خرید و فروش انواع پمپ آب خانگی مشورت داشته باشید. علاوه‌برآن فاکتورهای مهمی نظیر:

  • تعداد طبقات ساختمان
  • ارتفاع
  • متراژ هر واحد و کل ساختمان
  • تعداد شیرهای آب ورودی و همین‌طور دوش‌ها و سیستم‌های انتقال
  • تعداد لوله‌ها و سایز لوله‌ها
  • فشار آب مورد نیاز
  • نوع ورودی آب
  • نحوه دریافت انشعاب شهری

اهمیت زیادی خواهد داشت. ولتاژ کاری پمپ آب شما نیز به‌ هرحال اهمیت دارد. برندهای ناشناخته، پمپ‌های پر مصرفی تولید می‌کنند که نه‌تنها توان مورد نیاز برای انتقال آب را ندارند، بلکه باعث هدررفت انرژی می‌شوند. پس از مدتی هم شما ناچار به تعمیر و سرویس مداوم این دستگاه‌ها هستید که در نهایت چیزی جز دردسر برای شما نخواهند داشت.

به‌طور کلی برای بحث انتخاب بهترین پمپ آب خانگی، می‌توان از سیستم‌های تنظیم نیز استفاده کرد تا هم دوام دستگاه بالاتر برود و هم منبع آب قابل‌اعتمادتر باشد. استفاده از ست‌های کنترلر و یا کلیدهای دیجیتال اتوماتیک، انواع تابلوهای فرمان و همین‌طور قطعه بوستر روی پمپ و در نهایت استفاده از منبع تحت‌ فشار که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم و از جمله مهم‌ترین و اساس ترین روش‌هایی خواهد بود که می‌توان این کار را بر مبنای آن انجام داد.

در فروشگاه تک جنرال شما می توانید انواع مدل های پمپ آب خانگی را باهم مقایسه کنید، بصورت رایگان از مشاوران ما راهنمایی دریافت کنید و با بهترین قیمت بازار، محصول مدنظر خود را تهیه فرمایید.

۱۴۰۲/۷/۱۱