Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

انتخاب پمپ مناسب برای انتقال و پمپاژ آب شور (پمپ آب شور)

بخش عظیمی از منابع آب زیرزمینی و دریایی را آب شور تشکیل می‌دهد. تقریباً نزدیک به 70 درصد و در چنین شرایطی لازم است که از پمپ آب شور برای انتقال سیالات استفاده شود. این پمپ‌ها به دلیل ساختار و نوع طراحی و متریالی که در آن‌ها استفاده شده است مقاومت بالایی در مقابل خوردگی دارند و به شکلی طراحی شده‌اند که در حالت قرارگرفتن در معرض آب شور دچار خوردگی، اکسید و زنگ‌زدگی نمی‌شوند.

درصورتی‌که قصد خرید این‌گونه پمپ‌ها در بازار کشور را دارید، با مدل‌های ایرانی، چینی، ایتالیایی، آسیایی و حتی No Name روبرو می‌شوید که حتی ممکن است برخی از آن‌ها بنا به شرایط و نیاز شما مناسب نباشند. در ادامه ضمن بررسی مشخصات فنی این‌گونه پمپ‌ها، کمی بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد. البته که این دستگاه‌ها دسته‌بندی‌های وسیعی دارند و تحت لیبل‌ها و متریال‌های مختلفی نیز در بازار موجود هستند. پس نسبتاً انتخاب سختی در پیش دارید.

 

 

راهنمای انتخاب پمپ آب شور در بازار ایران



اولین موضوعی که باید در مورد پمپ آب شور بدانید این است که آیا این پمپ از متریال مناسبی طراحی شده است؟ از چدن‌های نشکن، انواع فولادهای گرید 304 و 316 و همین‌طور نیکل کروم، استیل و کربن استیل برای ساخت این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. متریال دیگر آلومینیوم برنز، آلیاژهای پایه‌ای نیکل و نیکل برنز خواهند بود. در واقع شما هم می‌توانید این دستگاه‌ها را بر حسب نیاز در سری‌های تک‌فاز و هم سه‌فاز و خیلی قدرتمند خریداری کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این یاست که در تمامی این دستگاه‌ها از قطعات ثابتی مانند محفظه، پروانه، محور، پایه یاتاقان، روتور، فلنج و… استفاده شده است. قطعات استیل و برنز عمری طولانی دارند و نسب تبه مدل‌های چدنی گران‌تر هستند. ازآنجایی‌که این استاندارد نسبت به این محصولات هم سخت‌گیرانه است. در نهایت گزینه بهتری برای انتخاب خواهند بود.

 

بررسی مشخصات انواع پمپ‌های آب شور

 

درصورتی‌که قصد خرید و انتخاب پمپ آب شور را دارید، لازم است که نخست در مورد مشخصات سیستم‌های پمپاژ بیشتر بدانید. عموماً متریال برنز و استیل‌های گرید 304 و 316 بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب برای رنج کاربرد اقتصادی هستند. البته که ماشین‌کاری این متریال‌ها بسیار حساس انجام می‌شود. شرکت‌های سازنده این کار را با دستگاه‌های CNC انجام می‌دهند. پمپ‌های سایز کوچک که در کارخانه‌های صنعتی و صنایع دریایی مورداستفاده قرار می‌گیرند ساختاری تمام استیل دارند.
اما در مورد پمپ آب شور بزرگ مسئله کاملاً متفاوت خواهد بود. لازم است که ساختاربخش پروانه و محور پمپ آب شور مقاوم‌تر باشد.

 

 

پمپ آب شور برای مزرعه پرورش ماهی

 

درصورتی‌که قصد خرید پمپ آب شور برای مزارع پرورش ماهی را دارید. با دستگاه‌هایی مواجه می‌شوید که اختصاصی برای این منظور طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها می‌توانند علاوه بر این که سیال را انتقال می‌دهند، هوا را نیز مخلوط و کار هوادهی را انجام دهند. معمولاً شما می‌توانید پمپ‌های آب ده تا دوازده اینچ را بنا به این منظور تهیه کنید. ضمن این که این پمپ‌ها از متریال برنز و محور استیل مقاوم در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی ساخته می‌شوند. همین‌طور لازم است که در مورد نگه‌داری انواع پمپ آب شور اطلاعات کافی را داشته باشید تا این دستگاه‌ها به‌مرورزمان دچار خوردگی و یا فرسایش نشوند.

 

پمپ‌های آب شور صنایع و پالایشگاه‌ها


در بخش صنایع، پروژه‌های بزرگ و همین‌طور پالایشگاه‌ها از انواع پمپ‌های حلزونی فشارقوی که در مقابل خوردگی مقاوم هستند استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند فشار آب بالایی را تأمین کرده و از طرفی دارای پروانه‌های برنزی و شفت‌هایی از ساختار استیل ضدزنگ هستند. قیمت آن‌ها نیز به طبع به جهت استفاده از این متریال‌ها بالاتر است. آب‌بندی این پمپ‌ها نیز بر اساس نیاز مشتری قابلیت سفارشی‌سازی را دار. می‌توان از آن‌ها برای سیستم‌های مکانیکال سیل نیز استفاده کرد.
ضمن این که در پروژه‌های کشت‌وزرع و … معمولاً می‌توان از این مدل پمپ‌ها استفاده کرد

 

پمپ‌های غیر آهنی آب شور



یک دسته‌بندی دیگر برای این محصول مدل‌های غیر آهنی هستند که در گستره آلومینیوم برنزی و نیکل آلومینیوم عرضه می‌شوند. مشخصه مهم در مورد پمپ آب شوری که با این متریال ساخته می‌شود این است که برای کاربردهای سبک و تک پروانه انتخابی مناسب هستند. در پمپ‌هایی که فشار آب خیلی بالا نیست و مقاومت مکانیکی جز ضرورت‌ها نیست. معمولاً هر دوی این آلیاژها می‌توانند انتخابی خوبی باشند. در انواع لجن‌کش‌ها و پمپ‌های سانتریفیوژ می‌توان از این ساختارهای مقاوم استفاده کرد. حتی مدل‌های آلومینیوم برنز در مقابل خوردگی و آب شور دریا هم مقاومت نسبی خوبی دارند. البته ترکیب آلیاژی در این مدل‌ها عموماً بین 80 تا 95 درصد مس و 5 تا 10 درصد آلومینیوم خواهد بود.

 

پمپ آب شور داپلکس و سوپر داپلکس چیست؟


این متریال نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای مقاومت در مقابل آب دریا است. بخصوص در مناطق جنوبی کشورمان، امکان استفاده از پمپ آب شور داپلکس یا سوپر پلکس وجود دارد. در ساخت این محصول از عنصرهای خاص آلیاژی مانند کرم و نیکل و مولیبدن استفاده می‌شود. حدود 0.3 هم در این محصولات از نیتروژن و مس استفاده شده است. درهرحال مدل‌هایی که در تیتر به آن‌ها اشاره کردیم مقاومت ساختاری بسیار بالایی در مقابل اکسید آهن دارند و مواد شیمایی نیز قادر به ازپای‌درآوردن آن‌ها نیستند. به جهت افزایش مقاومت مکانیکی و چقرمگی، این مدل‌ها جز پرفروش‌ترین دسته‌بندی‌های موجود در بازار هستند که می‌توان روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

 

جمع‌بندی نهایی


در معرفی انواع مدل‌های پمپ آب شور و مقاوم، مدل‌های کربن استیل در دسته‌بندی پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند. از این پمپ‌ها در ساخت دستگاه‌های صنعتی و سانتریفیوژ استفاده می‌شود. در مقایسه با پمپ‌های چدنی خواص مکانیکی آن‌ها به‌مراتب بهتر و استانداردتر بوده و البته زنگ‌زدگی بسیار بهتری دارند. البته در مقایسه با فولاد ضدزنگ هزینه تولید، تراش و ریخته‌گری آن‌ها نیز پایین‌تر است. در این گرید امکان استفاده در آب دریا وجود ندارد. اما در مقابل پمپ‌های آب شور با کروم بالا ساختار مقاومتی فوق‌العاده عالی دارند و می‌توانند حتی در مقابل اسیدسیتریک و گازهای سولفور یا اسیدهای ارگانیک نیز همین حالت را حفظ کنند.
عموماً از مدل هی کروم بالا یا ضدسایش در صنایع شیمایی، دارویی و غذایی استفاده می‌شود و انتخاب خوبی برای استفاده مداوم و خط تولید هستند.

۱۴۰۲/۷/۱۱