Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

مقایسه ویژگی‌های فنی پمپ بشقابی و پمپ جتی

اگر مایل به خرید پمپ بشقابی و پمپ جتی هستید این سوال برای شما مطرح می‌شود که کدام یک بر حسب نیازی که شما دارید گزینه بهتری است. به جهت دریافت پاسخ در مورد این سوال لازم است که در مورد ویژگی‌های فنی و تفاوت‌های کلی این محصولات بیشتر بخوانید. بر همین مبنا در ادامه قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم.

 

تفاوت‌های مهم پمپ بشقابی و پمپ جتی

 

هرکدام از این دو محصول برای یک منظور و حوزه کاربرد خاص طراحی و تولید شده‌اند. در نتیجه نمی‌توان گفت که کدام یک بهتر و برتر است. مگر این که شما حوزه‌های استفاده خاصی را برای خرید پمپ بشقابی و پمپ جتی در نظر گرفته باشید و بر اساس آن بتوانید دامنه کاربرد و نیاز تعیین کرده و محصول اصلی را انتخاب کنید. در درجه اول باید بدانید که نوع طراحی این دو محصول چه تفاوتی با هم دارد.

 

فرق در طراحی

 

موضوع مهم اول تفاوت در ساختار الکترونیکی و مکانیکی است. ازآنجایی‌که هر دوی این سیالات در توان‌های مختلف عرضه می‌شوند، باید بدانید که طراحی پمپ‌های آب جتی پیچیده‌تر از نمونه‌های بشقابی است. در واقع به همین دلیل استفاده و تعمیر از مدل‌های بشقابی به‌مراتب ساده‌تر خواهد بود. اگر برای شما سادگی در اجرا و بهره‌برداری اهمیت دارد، مدل‌های بشقابی پیش‌نیاز اول شما را پاس کرده‌اند. 

از طرفی پروانه پمپ‌های آب قسمتی مهم از آن است. در مدل‌های بشقابی معمولاً متریال از چدن، پلی‌کربنات سبک، فولاد مقاوم در مقابل خوردگی و البته برنز است. در سری‌های جتی می‌توانید حتی مدل‌های چند پره و پروانه دوار را نیز تهیه کنید. در پمپ‌های آب جتی کم عق در بخش پروانه یک کیت تحت عنوان انژکتور قرار گرفته است که باعث می‌شود کارایی نازل دستگاه بالاتر برود.

 

 

 

حوزه‌های کاربرد پمپ بشقابی و پمپ جتی

 

موضوع مهم دیگر در مورد انتخاب و خرید انواع پمپ بشقابی و پمپ جتی بررسی حوزه‌های استفاده و کاربرد آن است. پمپ‌های آب بشقابی در دو مدل جابه‌جایی مثبت و سانتریفیوژ عرضه می‌شوند. برای انتقال آب با نرخ ویسکوزت پایین معمولاً از مدل‌های سانتریفیوژ استفاده خواهد شد. در مقابل پمپ‌های آب بشقابی برای رنج خاص انتقال و پمپاژ عرضه می‌شود و معمولاً در سری‌های جابه‌جایی مثبت شما امکان انتقال فشار کم و جریان بالا را دارید. 

در مقابل و در مدهای پمپ آب جتی در دو سری کم‌عمق و عمیق مورداستفاده قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین تفاوت میان این دو مدل این است که در سری‌هایی که برای انتقال عمیق مورداستفاده قرار می‌گیرند، انژکتور پمپ در زیر چاه و میانه آب قرار می‌گیرد. از پمپ‌های جتی همین‌طور می‌توانید بر حسب نیاز برای تقویت فشار آب هم در ساختمان‌ها استفاده کنید. درصورتی‌که فشار آب موجود در ساختمان‌های چندطبقه پایین است در مقایسه پمپ بشقابی و پمپ جتی، مدل‌های جتی می‌توانند گزینه عالی باشند. البته در مقابل پمپ‌های بشقابی نیز به جهت افزایش فشار آب در آبیاری و باغات و زمین‌های کشاورزی بهره‌برداری نمود. به جهت انتقال مایعاتی که ساختار چسبنده و غیر تمیز دارند نیز پمپ‌های بشقابی جابه‌جایی مثبت بهترین گزینه هستند.

 

میزان نویز و صدای تولیدی پمپ بشقابی و پمپ جتی

 

بحث صدا نیز در انواع دستگاه‌های الکتروموتور و پمپ بشقابی و پمپ جتی موضوع مهمی است. تفاوتی ندارد که شما قصد استفاده از پمپ‌ها در چه محیطی را دارید، در نهایت باید بدانید که میزان صدای تولید شده توسط آن‌ها نه برای شما بلکه برای گونه‌های جانداری و البته کسانی که در اطراف یک محیط به‌ظاهر خالی از سکنه زندگی می‌کنند مهم است. 

پمپ‌های آب بشقابی دارای دو یا چند پروانه هستند و معمولاً اگر تعداد طبقات زیاد شود بهتر است که از پمپ‌های کمکی هم استفاده کنید. در این مدل‌ها سروصدا به‌هرحال وجود دارد و به‌جرئت می‌توان گفت که ما در بازار با مدلی بی‌صدا روبرو نخواهیم شد. اما در مقابل پمپ‌های آب جتی صدای زیادی دارند و این صدا در سری‌های بشقابی به‌مراتب کم‌تر است. پس اگر پمپ قرار است در محیطی استفاده شود که انسان و یا گونه‌های جانداری زندگی می‌کند در مقایسه و تقابل پمپ بشقابی و پمپ جتی، گزینه بشقابی انتخاب عالی تری خواهد بود.

 

مقایسه قیمتی پمپ‌های جتی و بشقابی

 

یکی دیگر از زمینه‌های مهم مقایسه انواع پمپ بشقابی و پمپ جتی مربوط به قیمت است. می‌توان گفت که هر دو محصول را می‌توانید در رنج‌های متفاوت بر اساس مشخصه‌های فنی در بازار تهیه کنید. البته این که کدام پمپ بهتر و ایده‌آل‌تر، کدام یک ارزان‌تر، کدام یک بادوام‌تر و کدام یک پرفروش‌تر است نمی‌توان نظر مشخصی داد. چون این محصولات توسط برندهای ایرانی، اروپایی، چینی و آسیایی عرضه می‌شوند. ممکن است گاهی دو پمپ در ظاهر از نظر مشخصات فنی یکسان باشند؛ اما چون یکی از آن‌ها در آلمان طراحی شده و دیگری محصولی چینی است قیمت‌ها متفاوت باشد. اصلی‌ترین بحث در مورد این محصولات این است که جدای از برند، مشخصه‌هایی مانند توان، میزان هد، قدرت برق موردنیاز و قطعاتی که در دستگاه‌ها استفاده شده است نیز روی فاکتور قیمت تأثیر می‌گذارد.

 

 

 

پل آخر: کدام یک؟ پمپ بشقابی یا پمپ جتی؟

 

در بررسی پمپ بشقابی و پمپ جتی یکی از مهم‌ترین موضوعات دامنه نیاز شما خواهد بود. مدل‌های پمپ بشقابی و پمپ جتی می‌توانند در حوزه‌های هم محور کار کنند. بهتر است که برای شرایطی که نیاز به انتقال سیالات در ارتفاع دارید از نسل‌های جتی استفاده کنید. در مقابل مدل‌های بشقابی مقدار آبدهی بیشتری را در مسیر هموار خواهند داشت و از این نظر گزینه بهتری هستند.

فراموش نکنید که برای استفاده از پمپ‌های آب در محیط‌های ساختمانی باید حتماً به توان کاری، تعداد واحدها، ارتفاع، تعداد شیرها و طبقات و قدرت آب نیز دقت کنید. می‌توانید به جهت دریافت مشاوره‌های تکمیلی برای خرید انواع ابزار دقیق و پمپ‌های آب خانگی و مدل‌های صنعتی از خدمات فروشگاه تک جنرال نیز بهره گرفته و تا حد زیادی در بحث انتخاب بین مدل‌های مختلف هوشمندانه‌تر رفتار کنید. موضوع مهم این است که گاهی شرکت‌ها برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد یک سری ویژگی‌های مثبت به هم دارند که این ویژگی‌ها صرفاً توسط نمایندگی‌های فروش و عرضه‌کنندگان قابل تشخیص است. در نتیجه در بحث خرید پمپ آب تک‌فاز، سه‌فاز، مدل‌های جتی و بشقابی و... می‌توانید از این نظرات و تجربیات استفاده کنید و یا حداقل متناسب با نیاز خود خرید کنید.

۱۴۰۲/۹/۲۰