Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

راهنمای کامل انتخاب بهترین مدل پمپ آب خانگی

خرید پمپ آب خانگی در بازار فعلی کشور ممکن است کمی پیچیده باشد. برندهای زیادی در این عرصه حضور دارند که برخی از آن‌ها شناخته شده و معتبر، برخی دیگر تازه‌وارد و برخی نیز تحت لیبل‌های ناشناخته هستند که اصلاً مشخص نیست کیفیت مطلوبی دارند یا دوام و طول عمر آن‌ها برای کارکردهای مداوم مثل استفاده در ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها مناسب است یا خیر! پمپ‌های خانگی در دسته‌بندی‌های مختلفی شناسایی، تفکیک و عرضه می‌شوند. مدل‌های بشقابی، محیطی و جتی معمولاً بیشترین فروش را دارند. البته علاوه بر این تقسیم‌بندی، یک فرم انتخاب دیگر نیز برای انواع پمپ آب خانگی وجود دارد.

  1. مدل‌های خانگی نیم اسب
  2. پمپ‌های بخار محیطی و بشقابی یک اسب
  3. سری‌های یک یا دو اسب پروانه
  4. پمپ‌های خانگی یک اسب بخاری جتی
  5. نمونه‌های دو پروانه‌ای یک و نیم اسب بخاری

 

چگونه بر اساس طبقه ساختمان پمپ آب خانگی انتخاب کنیم؟

 

در بحث خرید پمپ آب خانگی یکی از مهم‌ترین موضوعات، انتخاب بر اساس ارتفاع، میزان واحد آب که باید در لحظه جابه‌جا شود و تعداد شیرها و ورودی‌ها خواهد بود. به طبع ساختمان دو طبقه که چهار واحد دارد، نیاز به پمپ قوی تری خواهد داشت تا ساختمان دوطبقه‌ای که صرفاً دو واحد دارد. از طرفی وقتی ارتفاع ساختمان‌ها بیشتر می‌شود، لازم است که حتماً به سراغ خرید پمپ آب خانگی قوی تر با حجم دبی انتقال بالاتر بروید. عوامل زیادی البته روی موضوع انتخاب پمپ آب خانگی تاثیر می‌گذارد. از جمله آن‌ها می‌توان به تعداد طبقه‌های یک ساختمان، تعداد واحدها و متراژ واحدها، فاصله از منبع، نوع تأمین آب، تعداد شیرهای آب اشاره کرد. همان‌طور که اشاره شد. هر چه تعداد طبقات، فاصله واحدها و همین‌طور تعداد شیرها بالاتر برود، به طبع پمپ نیاز به توان انتقال در لحظه بیشتر خواهد داشت. در واقع باید هد پمپ آب خانگی بیشتر و بزرگ‌تر باشد.

 

 

 

پمپ آب خانگی برای ساختمان یک طبقه

 

به جهت خرید و انتخاب پمپ آب خانگی یک طبقه، می‌توانید به سراغ مدل‌های محیطی با قدرت نیم اسب بروید. معمولاً در هر ساعت می‌توانند 2.4 مترمکعب جریان سیال انتخاب دهند و برق مصرفی آن‌ها تک‌فاز است. قیمت این پمپ‌ها نیز می‌تواند حتی زیر یک میلیون تومان و در مدل‌های خاص بیش از آن باشد. از این پمپ‌ها می‌توانید در ساختمان‌های یک طبقه و دو واحده استفاده کنید. درصورتی‌که ساختمان شما یک طبقه سه واحد و چهار واحدی است. باید به سراغ پمپ‌های تک‌فازی بروید که حجم آب بالاتری انتقال می‌دهند. مدل‌های سیرکولاتور از جمله آن‌ها هستند. معمولاً می‌توانند در هر ساعت، 10 مترمکعب آب را انتقال داده و البته با استفاده از برق تک‌فاز ساختمانی به‌خوبی بازدهی عالی برای ساکنین ساختمان در تمام واحدها در صورت مصرف یکسان داشته باشند.

 

پمپ آب خانگی ساختمان‌های دوطبقه

 

برای ساختمان‌های دوطبقه، خرید پمپ آب خانگی باید با توان بیشتر انجام شود. البته باز هم تعداد واحد روی این موضوع تأثیر می‌گذارد. پمپ‌های آب جتی با توان یک اسب بخار و دبی بالاتر و قطر دهانه یک اینچی معمولاً بنا به این نیاز مناسب است. دبی این مدل‌ها نیز بهتر است که حتماً بالای 4 مترمکعب در ساعت باشد. در مورد خرید پمپ آب خانگی برای ساختمان‌های دوطبقه با تعداد واحد بیشتر، بازه هد باید بین 30 تا 50 متر باشد.

 

انتخاب و خرید پمپ آب خانگی بر حسب توان HP

 

توان اسب بخار یا همان HP یک واحد سنجش انرژی در خودروها، موتورها و همین‌طور الکتروموتورها است. این واحد در انواع پمپ آب خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر مبنای آن، پمپ‌ها از مدل‌های نیم اسب تا دو اسب بخار تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد پمپ‌های آب خانگی این است که حتماً باید با برق شهری یا همان برق تک‌فاز راه‌اندازی شوند. به طبع شما یا هر کاربر دیگری، امکان تامین برق سه‌فاز برای یک ساختمان مسکونی یا تجاری معمولی را نخواهد داشت.

  •   پمپ‌های نیم اسب خانگی: این پمپ‌ها معمولاً در مدل‌های کوچک عرضه شده و برای ساختمان‌های یک طبقه 150 متری مناسب هستند.
  •   پمپ‌های یک اسب بشقابی: این پمپ‌ها برای استفاده در ساختمان‌های سه‌طبقه‌ای شش‌واحدی با متراژ 75 انتخاب می‌شوند.
  •   یک اسب جتی: مدل‌های یک اسب که تحت تکنولوژی جت پاور ساخته می‌شوند معمولاً برای ساختمان‌های چهارطبقه با هشت واحد و متراژ 70 متر ایده‌آل هستند.
  •   یک اسب‌های دو پروانه‌ای: سری‌های دو پروانه‌ای باز هم برای ساختمان‌های چهارطبقه‌ای با دو واحد در هر طبقه و حداکثر متراژ 75 متر استفاده می‌شوند.
  •   پمپ آب خانگی یک و نیم اسب: مدل‌های یک و نیم اسب برای ساختمان‌های پنج طبقه ده واحدی با حداکثر متراژ 100 متر قابل‌استفاده خواهند بود.
  •   پمپ خانگی دو اسب: در نهایت انواع پمپ‌های خانگی دو اسب مناسب برای بیست واحد و میانگین متراژ 100 متر هر واحد هستند. معمولاً در ساختمان‌های تجاری می‌توانند یک انتخاب عالی باشند.

 

 

 

نکات مهم و حیاتی پیش از خرید پمپ خانگی!

 

در بحث خرید پمپ‌های آب خانگی، یکی از مهم‌ترین موضوعات توجه به برند تولیدکننده است، شرکت‌های زیادی نیز در زمینه ساخت و طراحی انواع تکنولوژی‌های پمپ آب خانگی فعالیت می‌کنند که کیفیت مطلوبی دارند. برخی از این شرکت‌ها ایرانی هستند. عموماً شرکت‌های ناشناخته علاوه بر این که محصول را باکیفیت تولید و سرهم‌بندی نمی‌کنند. متاسفانه خدمات پس از فروش خوبی هم ندارند. معمولاً تعمیرکاران پمپ آب خانگی می‌گویند که در صورت خرید از این شرکت‌ها، باید پمپ را پس از خراب‌شدن دور بیندازید. برندهای پنتاکس، ورتکس از جمله پرفروش‌ترین‌ها در این زمینه هستند. لازم است که برای افزایش طول عمر پمپ‌ها، از منبع دیافراگمی با حجم بالاتر استفاده کنید. اتصال پمپ به انشعاب اصلی مجاز نبوده و بنابراین باید لوله اصلی آب شهری از محل نصب پمپ جدا باشد. جنس بدنه پمپ آب، توان مصرفی آن، حداکثر ارتفاع پمپاژ آب که با عنوان هد شناخته می‌شود، تعداد پروانه، جنس بدنه، ولتاژ کاری، فرکانس و قطر ورودی نیز از جمله مهم‌ترین مشخصه‌هایی است که در هنگام خرید پمپ آب خانگی باید به آن‌ها دقت کنید. باتوجه‌به این که نوع سیال ورودی به این پمپ‌ها آب تمیز و شهری است. در نتیجه انتظار نمی‌رود که تکنولوژی به کار گرفته شده در طراحی متریال خیلی پیچیده و یا مقاوم در مقابل خوردگی باشد. همین‌طور پمپ درجه حفاظتی موتور مناسبی داشته باشد. همه چیز برای بهره‌برداری آماده خواهد بود.

۱۴۰۲/۷/۲۲