Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی چیست؟

روشن نشدن پمپ آب خانگی یکی از مشکلاتی است که دیر یا زود گریبان ساکنین ساختمان های مسکونی و تجاری را می گیرد. در این حین عوامل زیادی را باید بررسی کرد تا مطمئن شد که در درجه اول مشکل از برق رسانی و جریان الکتریسیته ساختمان نیست؟ در درجه دوم یک سری قطعات و بخش ها در دستگاه و الکتروموتور وجود دارد که این قسمت ها نیز باید با دقت نظر ویژه ای کنترل شوند. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.
 

مهم ترین عوامل روشن نشدن پمپ آب خانگی


در صورتی که در ساختمان از پمپ آب خانگی استفاده می کنید. ممکن است گاهی عملکرد درستی از الکتروموتور مشاهده نموده یا روشن نشدن پمپ آب خانگی نتیجه نهایی باشد که با آن مواجه می شوید. در ادامه به بررسی عمده ترین علل روشن نشدن و استارت نخوردن پمپ می پردازیم.

 

 

نقص در جریان برق ورودی

 
یکی از عوامل مهم و کلیدی که سبب می شود پمپ روشن نشود یا این که دستگاه استارت نخورد قطع شدن جریان برق از پریز، کنتور و یا حتی گاهی فیوز خواهد بود. در این موارد لازم است که از فازمتر کمک بگیرید و جریان ورودی برق را نیز با دقت ویژه ای بررسی کنید. در نهایت به سراغ سیم بروید. گاهی سیم توان انتقال برق را ندارد و دچار مشکل می شود.
 

مشکل در فشارسنج

 
سیستم پنوماتیک اتومات و یا فشارسنج نیز یکی از قطعاتی است که می تواند موجب روشن نشدن پمپ آب خانگی شود. در این صورت یکی از شیرهای ساختمان را باز نموده و سپس به فشارسنج توجه کنید. در صورتی که درجه آن به کات یا حالت نرمال برسد، استارت خواهد خورد. در غیر این صورت ممکن است رسوباتی درون پمپ گیر کرده باشد که در این صورت فشار را کم یا ناگهانی زیاد می کند. در برخی شرایط نیز فشارسنج عملکرد بهینه ای نداشته و ممکن است از حالت کالیبره خارج شده باشد. در این وضعیت آب در جریان خواهد بود.
 

ایراد در کلید اتومات پمپ خانگی


گاهی کلید اتومات می تواند موجب بروز این مشکل شود. معمولاً یک سری کانکتور روی این کلیدها وجود دارد و یا برق آن ها که به دستگاه متصل است قطع می شود. برخی موارد نیز از تجمع رسوب روی دیافراگم خواهد بود. در این صورت ست کنترل یا سنس دستگاه ایراد دارد و لازم است که حتماً توسط یک تکنسین مورد بررسی قرار گیرد. برای این که بتوانید این نقص را حل کنید باید به سیستم فنی و شماتیک دستگاه مسلط باشید. در صورتی که چنین نیست تعمیر و رفع مشکل را به یک تکنسین حرفه ای بسپارید.

 

 

هوا گرفتن پمپ آب خانگی


در ادامه بررسی علت روشن نشدن پمپ آب خانگی می توان به مشکل هوا گرفتن اشاره کرد. یعنی هوایی که در پمپ گیر کرده آنقدر زیاد است که پمپ یا نمی تواند آب را به داخل لوله بکشد یا پروانه امکان چرخش ندارد. در تمامی این موارد پمپ های خانگی با یک پیچ که روی آن ها تعبیه شده است باید با دقت از هوا تخلیه شوند. این کار با استفاده از یک پیچ که روی بدنه وجود تعبیه گردیده شده است قابل انجام خواهد بود. می توانید پس از این که صدای هوا را شنیدید پیچ را بیشتر باز کنید و سپس باد را خالی کنید.

در نهایت اتفاقی که رخ می دهد این است که فشار تخلیه شده و حالا باید پیچ با دقت بسته شود.

 

 

 

دمای بالا و داغ شدن الکتروموتور

 
از متداول ترین اختلالاتی که در پمپ های آب خانگی موجب کاهش راندمان کاری و یا حتی خاموش و روشن شدن آن ها می توان داغ شدن بیش از حد خواهد بود. زمانی که پمپ کلید اتومات و مخزن تحت فشار نداشته باشد به صورت مداوم و مرتب کار می کند. در این صورت داغ کردن پمپ عاملی خواهد بود که دستگاه را از کار می اندازد و لازم است که در این موارد، دستگاه را مجهز به کنترلر یا کلید اتومات کنید.

البته گاهی مشکل در پروانه و سیستم حرکتی پمپ، خرابی و نقص موتور و یا حتی مشکل در جریان برق و نوسانات برق شهری هم می تواند سبب بروز مشکل در کارکرد این دستگاه ها و یا داغ شدن و در نهایت خاموش شدن دستگاه شود.
 

مشکل در حرکت پروانه پمپ خانگی


یکی دیگر از نقصان و مشکلاتی که سبب روشن نشدن پمپ آب خانگی می شود گیرکردن پروانه دوار خواهد بود. زمانی که پروانه نچرخد، هیچ آبی نیز وارد پمپ نخواهد شد. به همین دلیل دستگاه از کار می افتد. البته این مسئله نیاز به بررسی دقیق و ویژه دارد. وجود لجن در داخل پروانه و یا راکد ماندن آب و وجود ناخالصی می تواند سبب بروز این اختلال در کارکرد پروانه دوار شود.

برای رفع این مشکل به شما پیشنهاد می کنیم که دفعه بعد حتماً از فیلترها و یا سیستم های تصفیه مخصوص پمپ های خانگی استفاده کنید که در مدل های مختلف در بازار موجود هستند. ضمن این که هر سه ماه یک بار یا بسته به نوع آب مصرفی، هر ماه مخزن یا تانکر را به خوبی شستشو دهید. می توانید پمپ را از بدنه باز کرده و آن را تمیز کنید. گاهی هم ممکن است پروانه شکسته باشد که در این صورت ناچار به تعویض آن خواهید بود.
 

گرفتگی در مسیر لوله ورودی و خروجی

 
در پمپ ها یک مسیر ورودی و یک مسیر خروجی در نظر گرفته شده که بر حسب اینچ اندازه گیری می شود. در صورتی که لوله توسط هر عامل اضافه ای مسدود شده باشد، احتمالاً سیستم اتومات پمپ نیز از کار می افتد. به طورکلی پس از کنترل سیستم برق و جریان در ساختمان، دومین موردی که باید بررسی کنید این است که آیا ورودی و خروجی پمپ مسدود شده و در صورت بروز این مشکل، حتماً لوله ها را با دقت باز کرده و جرم درون آن را تخلیه کنید. توجه کنید که پس از تمیز کردن باز هم به فکر خرید و تهیه تصفیه یا سیستم فیلتر مخصوص پمپ آب خانگی باشید.

به هرحال جرم و آلودگی و ناخالصی موجود در آب می تواند سبب بروز اختلال در کارکرد و روشن نشدن پمپ آب خانگی شود و لازم است که آن را جدی بگیرید.

 

 

بی کیفیت بودن موتور


گاهی هیچ کدام از عوامل معمول باعث نقص در عملکرد پمپ آب خانگی و یا خاموش شدن مکرر آن نمی شود. به هیچ عنوان به سراغ پمپ هایی که تحت برندهای ناشناخته تولید شده و اصلاً مشخص نیست که کیفیت دارند یا در تولید آن ها از متریال درجه یک بهره گرفته شده نروید. این پمپ ها ممکن است از نظر قیمتی نسبت به بسیاری از برندهای ایرانی، ایتالیایی و اروپایی ارزان تر باشند. اما نباید فراموش کنید که در نهایت بیش از چند ماه یا چند سال کار نمی کنند و ناچار هستید که پمپ جدیدی بخرید یا مدام درگیر تعمیرات پمپ آب خانگی خود باشید.

متخصصان تک جنرال به صورت رایگان در تمام روزهای هفته، آماده راهنمایی و برطرف کردن مشکلات شما در رابطه با مسائل فنی پمپ ها هستند. کافیست تماس بگیرید.

 

۱۴۰۲/۷/۱۱