Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

هر آنچه که درباره پمپ آب خانگی با مخزن انبساط یا منبع تحت فشار باید بدانید

انتخاب مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار و مقایسه با دیگر تکنولوژی‌ها، دغدغه مهم و اصلی برای کسانی است که می‌خواهند نرخ انتقال آب در ساختمان را افزایش دهند و همواره آن را ثابت نگه دارند.

اگر مایل به خرید پمپ آب خانگی هستید یک مدل به‌صورت استاندارد و روتین بازار، توسط فروشندگان به شما پیشنهاد می‌شوند که دارای یک مخزن فلزی خواهد بود. مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار هر دو یک مدل هستند. تفاوتی ندارد و صرفاً در مورد نام‌گذاری آن‌ها شباهت کلی به واژه لاتین در نظر گرفته شده است. درصورتی‌که نیاز به یک مخزن به جهت جبران کمبود آب و یا فشار پایین دارید. معمولاً پمپ‌هایی که مخزن دارند به شما پیشنهاد می‌شوند.انواع پمپ آب خانگی را در  تک جنرال میتوانید بیابید.

 

آشنایی با پمپ آب مخزن انبساط یا منبع تحت‌ فشار


مخزن‌های انبساط در واقع یک بخش مهم در پمپ خانگی به‌حساب می‌آیند. با نام مخزن دیافراگمی نیز شناخته شده و وظیفه آن‌ها نگه‌داری حجم مورد نیاز آب به‌صورت تحت‌فشار خواهد بود. این باعث می‌شود که دیگر پمپ در لحظه درخواست ورودی آب را پاسخ ندهد و همیشه حتی در صورت قطع آب، نرخ انتقال معمول را داشته باشد. در این پمپ‌ها تا زمانی که منبع خالی نشده است، فشار مخزن در حالت عادی تنظیم می‌شود تا نرخ انتقال کم نشود. در واقع به زبان ساده و در مقایسه بین مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار، این پمپ‌ها مانند آب‌گرم‌کن‌های مخزن‌دار، میزان انتقالی که لازم است را ذخیره‌سازی و در مواقع لازم از آن استفاده می‌کنند.

فشار هوای استارت و شروع به کار این پمپ روی حالت اتوماتیک قرار می‌گیرد اما می‌توانید آن را تنظیم کنید. اگر حتی یک شیر آب‌باز شود، این پمپ شروع به کار و تأمین فضای خالی می‌کند. بسته به این که شما نیاز به یک پمپ با نرخ انتقال ثابت دارید و دوام دستگاه برایتان اهمیت دارد. می‌توانید به سراغ پمپ آب خانگی انبساطی با مخزن‌های بزرگ‌تر بروید.

 

مهم‌ترین مزیت‌های پمپ آب مخزن انبساط

 

از جمله مهم‌ترین امتیازاتی که در این مدل از پمپ‌ها وجود دارد مصرف برق به‌مراتب کم‌تر خواهد بود. دستگاه الکتروموتور هر لحظه نیاز به راه‌اندازی ندارد و تعداد استارت‌ها نسبت به مدل‌های دیگر به‌مراتب کم‌تر می‌شود. در مقابل استهلاک کلی دستگاه و سیم‌پیچ هم کم‌تر خواهد شد. علاوه بر موارد ذکر شده، نوسان کم‌تر در جریان فشار آب به وجود می‌آید و لازم نیست که حتماً منبع آب فشار قوی و یا در شرایط یکسان باشد. پمپ در صورت تخلیه مخزن بخش خالی را جبران خواهد کرد و منتظر باز شدن شیر آب نمی‌ماند.

مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار دارای شیر تنظیم فشار، هوای تحت‌فشار درون محفظه، تیوپ به جهت کنترل نرخ انتقال و عدم نشتی و همین‌طور بخش ذخیره آب و یک دیواره فلزی مقاوم است.

 

مهم‌ترین معایب مخزن انبساط یا منبع تحت‌ فشار


البته برای این پمپ‌ها یک عیب بزرگ نیز وجود دارد. باتوجه‌به قیمت بالای سیستم‌های تحت‌فشار، منطقاً خرید آن تحت یک برند و لیبل معتبر ممکن است کمی گران باشد. در مقابل این پمپ‌ها به دلیل این که باید یک راندمان کاری درست داشته باشند و به‌خوبی از برودت هوا محافظت شوند، کمی نصب پیچیده‌ای دارند. در نتیجه ممکن است دچار پارگی تیوپ شوند و یا تعداد دفعاتی که نیاز به کنترل، سرویس و تعمیر دارند کمی بیش از حد باشد. البته دقت کنید که این به معنی ناکارآمد بودن این دستگاه نیست. بلکه گاهی نصب اشتباه و در محل نامناسب و عدم بهره‌گیری از متریال‌های باکیفیت سبب بروز اختلال در عملکرد مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار می‌شود.

 

قطعات و اجزای مخزن انبساط یا منبع تحت‌ فشار



در انواع پمپ‌های آب تحت‌فشار 4 یا 5 قطعه اصلی شناخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها، بسته به‌اندازه پمپ ممکن است در مدل‌ها و رنج‌های مختلف قیمت عرضه شوند. پنج راهی، کلید سیستم پرسش و درجه فشار از جمله مهم‌ترین آن‌ها خواهند بود. در نهایت پایه و اساس نصب و استفاده از مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار، منبع خواهد بود که در مدل‌های 2 تا 500 لیتری در بازار موجود است.

درصورتی‌که مایل هستید هزینه بیشتری پرداخت کنید، خرید یک منبع بزرگ‌تر و حجیم‌تر می‌تواند روی طول عمر پمپ شما و بهبود راندمان کاری آن نیز تأثیر بگذارد. اشتباه بزرگی در بین سرویس‌کاران و افراد فعال در حوزه لوله‌کشی ساختمان وجود دارد و آن هم این است که صرفاً از مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار، در پمپ‌های یک اسب بخار و بالاتر می‌توان استفاده کرد. درصورتی‌که این ادعا کاملاً اشتباه است و پمپ‌های مخزنی هیچ محدودیتی ندارند. حتی برای مدل‌های نیم اسب نیز امکان خرید مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار وجود دارد.

 

نکات مهم در مورد نگه‌داری و تعمیر منبع تحت‌فشار پمپ آب

 

دقت کنید که یکی از نشانه‌های خراب‌شدن مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار این است که پمپ به‌صورت مداوم و لحظه‌ای روشن و خاموش می‌شود. این استارت و خاموش شدن نشانه آن است که مخزن دچار مشکل شده است. در نتیجه دراسرع‌وقت باید نسبت به سرویس آن اقدام کنید. معمولاً هم پیشنهاد می‌شود که این نوع پمپ‌ها و سیستم‌های انتقال آب، هر 3 تا 6 ماه یک‌بار سرویس و تعمیر شوند.


یک تیوپ درون این منبع فشار کار گذاشته شده است که اگر به‌موقع تعویض نشود می‌تواند سبب پوسیدگی منبع فلزی شده و یا آن را سوراخ کند. در نتیجه نسبت به آن حساس باشید. از طرفی فشار این پمپ‌ها و مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار باید مدام چک شود. در غیر این صورت تیوپ از حالت معمول خارج شده و دستگاه دچار مشکل می‌شود.
 

جمع‌بندی نهایی

 

ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه می‌توانیم منبع استاندارد را با اندازه درست تهیه کنیم. دقت کنید که بزرگ بودن منبع باعث می‌شود که پمپ در طول 24 ساعت کم‌تر روشن و خاموش شود. در نتیجه استهلاک کم‌تر و دوام و عمر پمپ آب خانگی شما طولانی تر می‌شود. از طرفی لازم است که در هنگام انتخاب به قدرت پمپ خود که بر حسب اسب بخار و ولتاژ مصرفی مشخص می‌گردد نیز دقت کنید.


استفاده از پمپ‌های ضعیف با مخزن بزرگ نیز باز هم یک اشتباه بزرگ است که عده‌ای به دلیل عدم آگاهی مرتکب آن می‌شوند. در نتیجه حتماً در هنگام سفارش و انتخاب مخزن انبساط یا منبع تحت‌فشار، از مشاوران و متخصصان این حوزه توضیحات لازم را دریافت نموده و در مورد مشخصات فنی پمپ خود اطلاعات کامل داشته باشید.

شما می توانید در فروشگاه اینترنتی تک جنرال با مشاوران متخصص در زمینه انواع پمپ آب به صورت رایگان صحبت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. مشاوران ما پس از دریافت اطلاعات کامل درباره نوع نیاز شما، بهترین و مناسب ترین محصول را به شما پیشنهاد می دهند.

۱۴۰۲/۷/۱۱