Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

بررسی طرز کار پمپ آب خانگی

طرز کار پمپ آب خانگی وابسته به این که از چه تکنولوژی ساختاری استفاده می‌کند می‌تواند نسبت به مدل‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند متفاوت باشد. اما یکی از نکات مهم و کلیدی اساس کارکرد حرکت جریان در دستگاه بر پایه گردش یک پروانه و دریافت توان موردنیاز از سیستم الکتروموتور است. در دستگاه‌های پمپ آب خانگی موضوع اصلی کنترل کم‌وزیاد شدن فشار است. جایی که معمولاً راندمان حرکت سیالات به داخل ساختمان و لوله‌ها مناسب نخواهد بود. طرز کار پمپ آب خانگی در مدل‌های گریزازمرکز، جابه‌جایی مثبت، سانتریفیوژ و... کمی از هم متفاوت است. در برخی دستگاه‌ها جریان انتقالی سرعت بالایی دارد و در برخی نمونه‌ها نیز عملکرد ثابت با نرخ انتقال مشخص به‌مراتب بهتر است.

پیش‌ازاین که بیشتر در این بحث به حاشیه برویم اجازه دهید مسئله طرز کار پمپ آب خانگی را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

 

   

اجزای مهم هر پمپ آب خانگی


در هرکدام از پمپ‌های آب خانگی که در بازار موجود هستند از اجزای تقریباً یکسانی استفاده شده است، البته راندمان کاری دستگاه‌ها باعث ایجاد یک تغییر جزئی در نوع متریال مورداستفاده برای ساخت این اجزا می‌شود. اما در نهایت الکتروموتور، کوپل‌ها، تیغه، پروانه، پره‌های موجود بر روی پمپ، مکانیک سیال، هاوس برینگ از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین قطعاتی هستند که در پمپ‌های آب خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

الکتروموتور در واقع همان سیستم تأمین نیروی مکانیکی است که از انرژی الکتریکی حاصل می‌شود. محفظه یا یاتاقان نیز یکی از بخش‌های مهم این دستگاه است. این بخش در واقع مسیری است که بلبرینگ‌ها درون آن قرار گرفته‌اند. ضمن این که ما در پمپ یک قطعه فوق‌العاده مهم به نام پروانه داریم که برای تأمین فشار و انتقال سیال مورداستفاده قرار می‌گیرد. به طبع انتظار می‌رود که این قطعه در مقابل خوردگی از خود مقاومت نشان دهد در غیر این صورت دچار خرابی می‌شود.

 

طرز کار پمپ آب خانگی چگونه است؟


در پمپ‌های آب‌گریز از مرکز خانگی که بیشترین حوزه استفاده را دارند، یکی از مهم‌ترین نکات نرخ گردش و جریان است. پروانه در این پمپ‌ها دارای تیغه‌هایی خمیده شکل است. این تیغه‌ها ساختاری مانند میکسرها دارند. این پره‌ها بر اساس یک زاویه مشخص و با محاسبات دقیق در کنار هم چیده شده و زاویه دهی شده‌اند. در مقابل پروانه همواره در آب غوطه‌ور بوده و پمپ می‌تواند در این حالت عملیات پمپاژ را انجام دهد.

پمپ درست مانند یک محرک عمل می‌کند. در حالتی که جریان و گردش آب به حرکت درمی‌آید، پروانه شروع به چرخش می‌کند. این کار به‌محض استارت دستگاه انجام می‌شود. آب در شیر ورودی دستگاه منتظر است، به‌محض این که محفظه از پیش و روی آن برداشته می‌شود، عملیات انتقال سیالات انجام خواهد شد. در این چرخش نیروی گریزازمرکز به نقطه ثقل پروانه شکل می‌گیرد و در نهایت ذرات آب با سرعت شعاعی بالاتری به بیرون پرتاب می‌شوند. ضمن این که در قسمت مکش آب، جابه‌جایی صورت می‌گیرد و بنابراین فشار کم از بین می‌رود.

 

نحوه کارکرد پمپ‌های آب سانتریفیوژ


یکی دیگر از مدل‌های محبوب موجود در بازار که در ساختمان‌ها برای بهبود نرخ انتقال مورداستفاده قرار می‌گیرند سری‌های سانتریفیوژ هستند. در این دستگاه‌ها آب در لوله با عمل مکشی که توسط دستگاه انجام می‌شود به مرکز پمپ می‌رسد. سپس الکتروموتور نیروی برق را به چرخه و نرخ حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. دراین‌بین انرژی به پروانه منتقل شده و پروانه حالا و در این وضعیت وارد عمل می‌شود. زمانی که پروانه به‌صورت دورانی می‌چرخد، سرعت حرکت سیال نیز بیشتر می‌شود. برای مثال دقیق‌تر و توضیح این موضوع، شما می‌توانید حرکت آب دریا با دستان خود را کنترل و کمی به آن سرعت ببخشید. در واقع پروانه با نرخ حرکت سریع‌تر و ساختار ارگونومیک این کار را انجام می‌دهد.

این چرخه مداوم و تکراری، سبب می‌شود که پروانه تحت فشاری استاندارد مدام در حال حرکت باشد و انرژی جنبشی را به پتانسیلی برای حرکت آب در مسیری سریع‌تر تبدیل می‌کند. سپس در یک مقطع پمپ حالت اسپری به خود می‌گیرد و جریان آب با سرعت بالاتر به بیرون هدایت می‌کند.
 

نحوه کارکرد پمپ‌های جابه‌جایی مثبت


به‌طورکلی در مورد طرز کار پمپ آب خانگی مدل جابه‌جایی مثبت ما باید دو تقسیم‌بندی اصلی در نظر بگیریم. تقسیم‌بندی اول مدل‌های جابه‌جایی مثبت ثابت و مدل‌های دیگر سری‌های دروانی هستند. اجازه دهید که نخست در مورد طرز کار پمپ آب خانگی مدل جابه‌جایی مثبت ثابت صحبت کنیم. در این دستگاه‌ها محفظه اصلی ثابت بوده و یک سیلندر آب را به جهت پمپاژ به‌صورت رفت و برگشتی هدایت می‌کند. معمولاً به همین دلیل نرخ انتقال در این دستگاه‌ها در یک رنج ثابت است. دلیل نام‌گذاری این دستگاه‌ها نیز همین است.
در مقابل پمپ‌های آب جابه‌جایی مثبت دورانی از حالت دوار و چرخش حول یک محور استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها یک حرکت دایره‌ای سبب چرخش شافت پمپ می‌شود. مقدار مایع به‌صورت ثابت و در یک نرخ معین به حرکت درمی‌آید. در مقابل این روند کارکرد باعث می‌شود که ترشحات از آب جدا شوند و در واقع ما انتقال تمیزتری داشته باشیم. در کل دستگاه هم در این حالت کارآمدتر است.

 

   

نتیجه‌گیری نهایی


به‌هرحال در انواع دستگاه‌های پمپ آب خانگی، آشنایی با روند کارکرد برای استفاده‌کنندگان مهم است، چون نوع نگه‌داری این دستگاه‌ها نیز باتوجه‌به پلتفرمی که روی آن‌ها پیاده‌سازی شده است متفاوت خواهد بود. به‌عنوان یک نکته عمومی باید به یاد داشته باشید که طرز کار پمپ آب خانگی وابسته به نحوه ساختار آن که می‌تواند جابه‌جایی مثبت ثابت و دوار، مدل‌های سانتریفیوژ و... باشد ممکن است متفاوت باشد. اما در نهایت همه آن‌ها از یک حالت انتقال استفاده می‌کنند. ضمن این که پمپ آب خانگی باید به شکلی انتخاب شود که توان انتقال به ارتفاع مدنظر را داشته باشد، در غیر این صورت به‌مرورزمان هم مصرف برق بیشتری خواهد داشت و هم کارکرد آن به‌صورت مداوم به دلیل توان کم در ایجاد جریان باعث سوختن کامل الکتروموتور می‌شود.

درصورتی‌که مایل به خرید پمپ آب خانگی هستید، می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای مجموعه تک جنرال به‌عنوان عرضه‌کننده مستقیم انواع پمپ‌های آب داخلی و خارجی استفاده نمایید. در واقع اصلی‌ترین وجه تمایز این مجموعه امکان تهیه محصولات با گارانتی تضمین کیفیت اصالت و انتخاب از طیف وسیع محصولات درجه یک تحت لیبل‌های معتبر است.

۱۴۰۲/۸/۲۲