Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

راهنمای خرید پمپ آب صنعتی

اگر قصد خرید پمپ آب صنعتی را دارید باید بدانید که این دستگاه در مدل‌های مختلف و توان‌های متفاوت در بازار موجود می‌باشد، مقوله‌های زیادی می‌تواند روی انتخاب این دستگاه‌ها تأثیر بگذارد. دبی، توان، نوع و یا ولتاژ و حتی فرکانس کاری، از جمله اصلی‌ترین فاکتورهایی هستند که توسط مشتریان باید در مورد بررسی قرار بگیرند تا در نهایت محصول مناسب تهیه شود.

 

نکات کلیدی در خرید پمپ آب صنعتی

 

پیش از هر چیزی و در بدو ورود به دنیای انواع پمپ‌های صنعتی، باید بدانید که این دستگاه‌ها در مدل‌های کف کش، روغن داغ؛ ضد اسید، بوستر، سیرکولاتور و مدل‌های سانتریفیوژ عرضه می‌شوند. تفاوت‌های فنی و ساختاری زیادی بین آن‌ها وجود دارد و برخی مدل‌ها صرفاً برای یک حوزه کاربرد خاص طراحی و تولید شده‌اند. پمپ‌های آب صنعتی هم در مدل‌های برقی و هم گازوئیلی و بنزینی تولید و عرضه می‌شوند.

اجازه دهید در ادامه تمامی مقوله‌های کلیدی و مهم در بحث خرید پمپ آب صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

 

دبی پمپ صنعتی

 

یکی از اولین و کلیدی‌ترین فاکتورهایی که باید در مورد خرید انواع پمپ بدانید انتخاب دبی استاندارد است. دبی در واقع نشان‌دهنده انتقال مواد و سیال در لحظه و در یک سیکل مشخص است. میزان انتقال البته به ارتفاع پمپ‌های آب نیز بستگی دارد. دبی به طبع با نوع ماده‌ای که شما قصد انتقال آن را دارید ارتباط تنگاتنگ خواهد داشت. دبی بالاتر به طبع مساوی خواهد بود با قیمت و ارزش بالاتر پمپ آب.

 

هد پمپ

 

در بحث خرید پمپ آب صنعتی، بعد از دبی، هد نیز مقوله‌ای حائز اهمیت است. هد پمپ یا همان فشار نشان‌دهنده قدرت انتقال به سطوح بالا و پایین خواهد بود. می‌توان هد را بر حسب متر یا فوت و یا در برخی موارد و برخی کشورها یارد محاسبه کرد. به جهت محاسبه هد پمپ صنعتی، باید ارتفاعی که قرار است پمپاژ در آن صورت گیرد را کنترل کنید. باتوجه‌به این که لوله‌کشی محیط نیز باید مناسب باشد و در صورت غیراستاندارد بودن، شما احتمالاً در محاسبه دچار مشکل خواهید شد.

 

کیفیت ساخت و استانداردها

 

برای هر پمپ آب صنعتی یک سری استانداردها و رده‌های کیفی در نظر گرفته شده و مانند هر دستگاه دیگری، سازمان‌ها و انجمن‌هایی روی کیفیت دستگاه‌ها نظارت می‌کنند. مثلاً در مورد خرید پمپ آب صنعتی، استاندارد CE، استاندارد ملی، تأییدیه از سازمان‌های ناظر در ایران و DIN 24255 اهمیت زیادی خواهد داشت. یک پمپ باکیفیت باید از متریال درجه یک ساخته شده باشد. همین‌طور طراحی و کلیت دستگاه به شکلی باشد که شما در همان نگاه اول متوجه وجه تمایز و سطح کیفی فوق‌العاده آن شوید.

 

توجه به نوع سیال

 

درصورتی‌که سیال شما آب‌شور و یا اسید است به طبع باید به سراغ انواع مدل‌های ضد اسید، مقاوم در مقابل خوردگی و اکسید بروید. پمپ‌های آبی که مقاومت لازم در مقابل خوردگی را نداشته باشند به طبع بعد از مدتی دچار ترک‌خوردگی شده و یا به‌مرور وجود جریان سیال اسیدی موجب فرسایش آن‌ها می‌شود. از طرفی فراموش نکنید که برخی از مواد سیال خاصیت خورندگی به‌مراتب بالاتری از آب‌شور دارند.

 

تک‌فاز یا سه‌فاز

 

شاید در نگاه اول بگویید که خرید پمپ آب صنعتی صرفاً باید در مدل‌های سه‌فاز انجام شود. درصورتی‌که همیشه چنین نیست. اگرچه مدل‌های سه‌فاز توان کاری بهتری دارند و می‌توانید از آن‌ها برای مدت‌زمان بیشتری به‌صورت روشن و فعال استفاده کنید. اما درهرحال موضوع مهم دیگری که این روزها کم‌تر به آن توجه می‌شود راندمان کاری و میزان مصرف برق دستگاه خواهد بود. پمپ‌های تک‌فاز نسبت به مدل‌های سه‌فاز مصرف برق پایین‌تری داشته و در مقابل مقاومت آن‌ها نیز بالاتر است. 

 

ساختار افقی یا عمودی

 

این موضوع نیز باز هم بستگی به حوزه استفاده و سطح نیاز شما خواهد داشت. خرید پمپ آب صنعتی در مدل‌های طبقاتی و یا نمونه‌هایی که عمودی هستند بسته به این که شما تا چه حد از نظر ارتفاع، قطر، طول و یا عرض محدودیت دارد انجام خواهد شد. اگر در این موارد اطلاعات کافی را ندارید بهتر است که با مشاورین فروش مراکز معتبر عرضه انواع پمپ‌های آب صنعتی مشورت‌های لازم را انجام دهید.

به جهت نصب پمپ باید فضای موردنیاز را فراهم نموده و دقت داشته باشید که وضعیت دستگاه در حالت پایه و مطلوبی باشد. پمپ‌های صنعتی بیا توجه به نوع کارکرد در شرکت‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و یا محیط‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

خدمات پس از فروش و گارانتی

 

گارانتی، تضمین اصالت و خدمات پس از فروش در بحث انتخاب و خرید پمپ آب صنعتی اهمیت زیادی دارد. گارانتی تعیین می‌کند که آیا دستگاه تحت یک لیبل معتبر تولید شده است؟ به طبع شرکت‌هایی که به‌عنوان خدمات پس از فروش در زمینه خریدوفروش پمپ‌های آب صنعتی فعالیت می‌کنند، گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر هم برای محصولات خود در نظر می‌گیرند و از طرفی شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی به‌راحتی قطعات دستگاه‌ها را در بازار پیدا کنید. ازآنجایی‌که شرکت‌های درجه چند چینی اساساً اهمیتی برای کیفیت قائل نیستند، در نتیجه شما با تهیه محصولات این شرکت‌ها هم در تعمیر و هم در دریافت خدمات پس از فروش محصولات دچار مشکل خواهید شد.

 

 

 

توجه به کیفیت قطعات و متریال

 

قطعه و متریال مورداستفاده در انواع پمپ آب صنعتی نیز باید بادقت عمل بالایی مورد بررسی و سپس انتخاب شود. متریال‌هایی مانند استیل و انواع فلزات قطعاً کیفیت ساخت بالایی دارند و گران‌تر هستند. جنس متریال پمپ‌های صنعتی باتوجه‌به این که در چه محیطی مورداستفاده قرار می‌گیرند متفاوت خواهد بود. به‌صورت دوره‌ای به طبع باید از پمپ‌های آب بازدید نمود، اما انتظار نمی‌رود که دستگاه هر هفته و یا هر ماه در عرض مدت‌زمان کوتاهی که خریداری شده، دچار ایراد شود.

البته که باید به سروصدایی که پمپ در فضا تولید می‌کند نیز توجه کنید، به‌هرحال در برخی شرکت‌ها این موضوع نیز اهمیت دارد.

 

جمع‌بندی نهایی: چرا دقت در خرید پمپ صنعتی مهم است؟

 

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا باید در بحث خرید پمپ آب صنعتی، نهایت دقت خود را به کار ببریم؟ مسئله اول که کاملاً هم مشهود است، روند قیمت‌گذاری و عموماً ارزش بالای این دستگاه‌ها خواهد بود. شما نمی‌توانید مدام سیستم‌های صنعتی خود را از کار بیندازید و یا درگیر تعمیر پمپ و حتی تعویض آن باشید. در نتیجه باید در بحث خرید انواع پمپ آب صنعتی دقت عمل بالای به خرج دهید. به جهت تهیه انواع پمپ می‌توانید با تیم پشتیبانی تک جنرال نیز تماس حاصل نمایید.

۱۴۰۲/۹/۲۰