Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

روش های کاهش صدای پمپ آب

در دنیا روش‌های زیادی برای کاهش صدای پمپ آب طراحی شده است، از ساخت عایق صدا برای پمپ تا سرویس و یا نصب روی بتن و... هرکدام از آن‌ها به نوبه خودشان به این روند کمک می‌کنند.

چگونه یک پمپ آب پرسروصدا را کنترل کنیم؟ در این مقاله درمورد روش‌های کاهش صدای پمپ آب صحبت خواهیم کرد که البته برای تمامی حوزه‌ها بخصوص موارد استفاده از انواع پمپ‌های آب در ساختمان‌ها بسیار مهم است. راهکارها متفاوت است، اما در درجه اول، یکی از بهترین و اصلی‌ترین آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

 

ساخت جعبه مقوایی برای عایق صدا یک پمپ آب

 

همان‌طور که می‌دانید، صدا در امواج حرکت می‌کند و بنابراین ترفند اصلی برای عایق صدا، تلاش برای به دام انداختن این امواج است. همچنین می‌توانید امواج را منحرف کنید تا زمانی که صدای داخل فضای محدود کاهش یابد.

در ساخت جعبه مقوایی عایق صدا، پیچیدگی آن تا حد زیادی به‌اندازه پمپی که می‌خواهید بپوشانید بستگی دارد. همچنین تعداد دسی‌بلی است که صدا تولید می‌کند که در زبان ساده به‌عنوان قدرت نویز شناخته می‌شود. برای عایق صوتی پمپ آب، ابتدا باید جعبه‌ای تهیه کنید که چندین اینچ بزرگ‌تر از پمپ باشد. یک جعبه تخته سه‌لایه یا پانل‌ها/قاب‌های ساخته شده از مواد آکوستیک برای کاهش مؤثر سروصدا ایده‌آل است. در واقع مواد آکوستیک  نقش مهمی در راه‌حل‌های کنترل نویز دارند.

معمولاً یک جعبه مقوایی برای اجسامی باقدرت صدای کمتر عالی عمل می‌کند. الیاف طبیعی تا حد زیادی برای تولید مواد کامپوزیتی که سازگار با محیط‌زیست بوده و برای اهداف عایق صدا مناسب هستند، استفاده شده است. اینها جایگزین الیاف مصنوعی نسبتاً گران‌قیمت شده‌اند.

 

 

 

بررسی محل نصب و جاگذاری پمپ آب

 

یکی دیگر از روش‌های کاهش صدای پمپ آب، نصب صحیح آن است. در بیشتر موارد، صدای ارتعاشی ناشی از موقعیت نامنظم پمپ خواهد بود. به طبع روی فلزات لغزنده، انواع سنگ و... می‌تواند باعث شود که دستگاه در حین کارکرد، در اثر لرزشی که دارد، سروصدای زیادی به پا کند. از طرفی یکی از بهترین روش‌ها برای جاگذاری درست پمپ، ساخت یک استند و پایه مختص این کار است. فراموش نکنید که هرچه محل نصب پمپ شما مقاوم‌تر بوده و ارتعاش نپذیرد، به طبع شرایط پمپ مورداستفاده نیز بهتر خواهد بود.

 

کم‌کردن سروصدای پمپ در کارخانه

 

همان‌طور که پیش‌ازاین در مورد روش‌های کاهش صدای پمپ آب گفتیم، محل نصب اهمیت زیادی دارد. اما درصورتی‌که از پمپ در یک کارخانه استفاده می‌کنید و برخلاف خانه، صرفاً به نصب در پارکینگ محدود نیستید، می‌توانید به سراغ روش‌های دیگر بروید. به طور مثال موقعیت نصب پمپ را به یک فضای کوچک، هرچند محدود و البته دور از ساختمان ببرید. یک اتاق برای این کار انتخاب کرده و آن را عایق کنید.

پمپ باید در یک اتاق کارخانه با دیوارهای ضخیم نصب شود تا از گیرنده در برابر انسداد صدا محافظت شود. دیوارهای ضخیم به طور غیرمستقیم پمپ آب شما را عایق صدا می‌کند. پمپ‌ها همچنین می‌توانند در پشت یک مانع بزرگ نصب شوند تا خط دید بین تجهیزات و گیرنده مسدود شود. نصب مجموعه پمپ‌ها بر روی کف سنگ‌فرش یا پایه بتنی جامد نیز می‌تواند به جذب ارتعاش کمک کند و بنابراین به پمپ‌ها اجازه می‌دهد تا به‌خوبی کار کنند.

 

عایق صدای پمپ

 

این تکنیک به‌ویژه برای پمپ‌های آب پرسروصدا مفید است. جداسازی صدای هوابرد را می‌توان با محدودکردن انتقال بالقوه آن به دست آورد. صدای هوابرد همان صدایی است که پمپ شما در اثر حرکت دوار پروانه ایجاد می‌کند. ایجاد موانع یک تکنیک مهم و همچنین کاهش نویز منعکس شده در اطراف است. این مانع اگر از الیاف کامپوزیت و یا چیزی مانند شانه تخم‌مرغی باشد، به طبع نتیجه بهتر خواهد بود.

 

سرویس دوره‌ای پمپ

 

تعمیر و نگهداری روتین برای جلوگیری از افزایش سروصدای یک پمپ می‌تواند یک راه عالی باشد. اقدامات تعمیر و نگهداری مانند روغن‌کاری قطعات، جایگزینی اجزای فرسوده، سفت کردن قطعات شل کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پمپ در سطح کنترل شده صدا کار می‌کند. اگر هر روز متوجه می‌شوید که سروصدای ایجاد شده توسط پمپ شما بیشتر می‌شود، در نتیجه نسبت به حل این مشکل با تعویض قطعات یا به سازی آن‌ها اقدام کنید.

پمپ‌های آب مزایای بسیار زیادی مانند باغبانی، تأمین آب منازل و سایر مصارف تجاری دارند. بااین‌حال، سطوح سروصدایی که می‌تواند از این تجهیزات ناشی شود، گاهی اوقات می‌تواند برای ساکنان خسته‌کننده باشد، اولین هدف انتخاب دستگاه کم سروصدا خواهد بود که عمدتاً قیمت بالایی دارد. پس از آن به مسئله نگه‌داری و جاگذاری صحیح و البته سرویس دوره‌ای دستگاه توجه کند.

 

 

 

سروصداهای غیرعادی را جدی بگیرید

 

گاهی سروصداهای ایجاد شده عادی نیست. در واقع پمپ شما خبر از بروز یک اختلال می‌دهد. پس روش‌های کاهش صدای پمپ آب جوابگو نخواهد بود. در این حین اولین پیشنهاد این است که هر چه سریع‌تر دستگاه را قطع کنید؛ اجازه ندهید که با همین روند روشن مانده و کار کند. در درجه دوم، به سراغ یک تعمیرکار و یا نمایندگی سرویس و تعمیرات رسمی پمپ بروید و در مورد نحوه تولید صدا توضیح دهید، در مرحله بعد و در صورت لزوم، قطعات موردنظر را تعویض کنید. سروصدای پمپ در برخی موارد نشان از احتمال آسیب‌دیدگی و ازکارافتادن کامل الکتروموتور می‌دهد. 

 

پمپ آب را درست انتخاب کنید

 

موضوع مهمی که باید همواره به آن در بحث کاهش صدای پمپ آب توجه کنید، پیش از خرید و تصمیم خرید است. پمپ آب بی‌صدا وجود ندارد. اما برخی شرکت‌ها مدل‌هایی را عرضه می‌کنند که بنا به استفاده در حوزه‌های خاص و ساختمان طراحی شده‌اند. در نتیجه سروصدای کم‌تری ایجاد می‌کنند و اساساً گزینه بهتری به‌حساب می‌آیند. 

باوجوداینکه خرید تجهیزات ساکت‌تر گران‌تر است، اما در درازمدت بازده اقتصادی بالایی را ارائه می‌کنند، زیرا معمولاً تلاش برای تغییر یا عایق صدا پس از خرید تجهیزات گران‌تر است. علاوه بر این، هنگام سفارش پمپ‌های جدید، همیشه به مشخصات سطح نویز توجه کنید. در حال حاضر شما می‌توانید توضیحات لازم در مورد بهترین مدل‌های پمپ آب کم سروصدا را در وب‌سایت تک جنرال بررسی کنید. اگر توضیحات و مشخصات فنی هرکدام از مدل‌ها، اطلاعات لازم را به شما منتقل نکرد، می‌توانید با بخش پشتیبانی تماس حاصل نموده و در مورد خرید پمپ آب خانگی بی‌صدا اطلاعات لازم را دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که پمپ بی‌صدا صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است، در واقع برخی دستگاه‌ها سروصدای کم‌تری دارند.

۱۴۰۲/۹/۲۰