Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

بررسی مهم‌ترین کاربردهای پمپ آب طبقاتی

حوزه مختلف کاربردهای پمپ آب طبقاتی و تکنولوژی‌هایی که در این دسته‌بندی محبوب از الکتروموتورهای انتقال سیال مورد استفاده قرار گرفته سبب شده که توسط برندهای مختلفی تولید شود و پای ثابت بسیاری از ساختمان‌ها، سیستم‌های انتقال آب شهری و... باشد. درصورتی‌که قصد خرید یک پمپ آب طبقاتی را دارید احتمالاً با طیف وسیعی از محصولات و مدل‌های مختلف روبرو شده‌اید که تفاوت میان آن‌ها را نمی‌دانید یا اصلاً نمی‌دانید که چرا باید از پمپ طبقاتی به جای مدل‌های معمولی استفاده کنید. این پمپ از سیستم گریز از مرکز برای به جریان درآوردن آب و انتقال به سمت بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد. در توان‌ها و نسخه‌های مختلفی تولید شده و اصلی‌ترین مزیت این دستگاه نسبت به دیگر پمپ‌ها این است که میزان مشخص از یک حجم مشخص آب را با فشار ثابت در هر موقعیت و در لحظه منتقل می‌کند. اما اجازه دهید بپردازیم به اصلی‌ترین کاربردهای پمپ آب طبقاتی در دنیا.

 

کاربردهای پمپ آب طبقاتی در دنیا

 

همان‌طور که اشاره کردیم ین پمپ از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌کند. در دسته‌بندی نسخه‌های داینامیکی قرار می‌گیرد و دارای ساختار جابه‌جایی غیر مثبت بوده که در اثر چرخش مداوم یک پروانه، انرژی به آب انتقال یافت و در نهایت این انرژی از الکتروموتوری که به برق شهری وصل می‌شود به دست می‌آید. از این پمپ باتوجه‌به طیف وسیع کاربردهای پمپ آب طبقاتی می‌توان در حوزه‌های مختلفی استفاده نمود. این پمپ مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به:

  • هزینه نگهداری و تعمیرات فوق العاده پایین
  • تنوع در مدل‌های مختلف بدنه و پروانه
  • عرضه توسط برندهای مختلف در توان‌های متفاوت بسته به نیاز مشتری
  • طراحی فوق‌العاده ساده و جاگیر نبودن

اشاره کرد. حال به بررسی اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای پمپ آب طبقاتی می‌پردازیم.

 

 

 

استفاده در ساختمان های بلند مسکونی و تجاری

 

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین حوزه کاربردهای پمپ آب طبقاتی مربوط به انتقال آب شهری به ساختمان‌های بلند، واحدهای تجاری و مسکونی خواهد بود. کاهش دبی در اثر افزایش ارتفاع و همین‌طور کم و زیاد شدن فشار آب شهری، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که ساکنین ساختمان‌ها با آن مواجه هستند. به جهت رفع این مشکل، به طبع استفاده از یک پمپ آب طبقاتی می‌تواند حلال مشکلات باشد.

 

ساخت بویلر و سیستم ترمو داینامیک

 

بویلرها در واقع مخازن جوشی هستند که به‌صورت سربسته و تحت‌فشار طراحی می‌شوند و در حوزه‌های مختلف مانند دیگ‌های بخار و کوره‌های تنظیم دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ دیگ بخار، شیرهای خروجی، استفاده در صنایع تخمیر و تقطیر، خشک کردن و فشرده کردن، کنسرو کردن و انجام فعالیت‌های چاپ و تولید نوشیدنی از جمله مهم‌ترین حوزه‌های استفاده از بویلرها خواهد بود. کاربردهای پمپ آب طبقاتی در بویلرها در واقع به‌عنوان تأمین‌کننده خواهد بود.

 

صنایع تصفیه آب فشار قوی

 

سیستم‌های تصفیه آب شیرین و آب شهری نیاز به پمپ‌های قدرتمند برای ایجاد یک نرخ انتقال فوق‌العاده بالا دارند. این موضوع در دستگاه‌های تصفیه زمانی حل می‌شود که امکان انتقال در لحظه با یک نرخ ثابت وجود داشته باشد. در توضیح کاربردهای پمپ آب طبقاتی به این موضوع اشاره کردیم که این پمپ‌ها در لحظه می‌توانند دبی ثابتی را منتقل کنند. در نتیجه استفاده از پمپ طبقاتی در این موارد اصلی‌ترین راهکار است. منابع فشارقوی در صورتی که با افت حجم آب روبرو شوند معمولاً دچار مشکل شده و یا عملکرد دستگاه‌های تصفیه با اختلال مواجه می‌شود، به جهت رفع این مشکل کاربردهای پمپ آب طبقاتی یک‌بار دیگر خود را نشان می‌دهد. بدون استثنا، تمامی سیستم‌های تصفیه برای پر کردن مخزن از پمپ طبقاتی استفاده می‌کنند.

 

صنایع تولیدی مواد اسیدی و بازی

 

کارخانه‌های تولید انواع مواد اسیدی و بازی و شرکت‌های سازنده مواد نفتی و پتروشیمی، انواع مواد شوینده و نگهدارنده، یکی دیگر از موارد و حوزه‌های کاربرد و استفاده پمپ‌های طبقاتی هستند. البته لازم است که پمپ انتخاب شده برای این منظور در مقابل خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد. امکان استفاده از پمپ‌هایی که برای انتقال سیال آب ساخته شده‌اند وجود نخواهد داشت.

 

برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها

 

معمولاً برج‌ها و آسمان خراش‌ها به ساختمان‌هایی اطلاق می‌شود که تعداد طبقات آن‌ها بیش از 15 خواهد بود. البته این ساختمان‌ها واحدهای منفی و زیرزمینی هم دارند. به جهت تامین آب شرب ساکنین ساختمان و تمامی شیرها و ورودی‌ها، نیاز به دستگاه‌های پمپ طبقاتی خواهد بود. در نتیجه یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای این سیستم در همین برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ تجاری خواهد بود. البته گاهی این مشکل با مدل‌های معمولی حل نمی‌شود و برای هرکدام از ورودی‌ها نیاز به یک پمپ به‌صورت جداگانه خواهد بود.

 

 

 

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

 

حوزه مهم بعدی که نیاز مبرم به استفاده از این پمپ‌ها خواهد داشت، صنایع پتروشیمی می‌باشد. همان‌طور که اشاره کردیم این دستگاه‌ها در متریال‌ها و تحت آلیاژهای مختلفی تولید می‌شوند و محدودیتی در حوزه انتخابی بر حسب کاربردهای پمپ آب طبقاتی وجود ندارد. مبنی بر این موضوع، از این پمپ‌ها می‌توان حتی در کارخانه‌های نفت و پتروشیمی نیز استفاده کرد. البته در مورد مواد شیمیایی و اسیدی به این موضوع اشاره داشتیم که صرف مقاومت در مقابل اکسید کافی نیست و ضروری است که بدنه، پروانه و پوسته پمپ در برابر اسید و مواد بازی نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهد. خورندگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که گریبان تجهیزات صنعتی و انتقال سیال در کارخانه‌های پتروشیمی را می‌گیرد.

 

دیگر کاربردهای پمپ آب طبقاتی

 

البته که الکتروپمپ‌های طبقاتی در حوزه‌های گسترده دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم‌های آب و فاضلاب بخصوص در ساختمان‌های بلند، شرکت‌ها و حوزه‌های مختلف تولید انواع مواد شیمیایی، پزشکی و پیراپزشکی، صنایع تولیدی و مکانیکی و... نیز از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گستره‌های بهره‌برداری و کاربردهای پمپ آب طبقاتی هستند. البته که برندهای زیادی در زمینه تولید انواع پمپ‌های طبقاتی فعالیت می‌کنند که تفاوت مهم میان محصولات عرضه شده توسط این شرکت‌ها، دقت در ساخت، کیفیت آلیاژ و همین‌طور نوع الکتروموتور و توان تولید انرژی خواهد بود. الکتروموتور انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می‌کند که این کاربرد در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه اگر توان یک موتور کافی نباشد یا نوع ساختار آن با حوزه استفاده هماهنگ نباشد، پس از مدتی دچار مشکل و اختلال در کارکرد خواهد شد. پس هنگام خرید پمپ‌های طبقاتی انتظار می‌رود که کاربر شناخت کافی از نوع استفاده و نیاز خود را داشته باشد. از همین رو متخصصان مجموعه تک جنرال به صورت رایگان در تمام ساعات شبانه روزی شما را راهنمایی می کنند.

۱۴۰۲/۷/۲۲