Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

بررسی مهمترین مشکلات فنی پمپ آب خانگی

مشکلات فنی پمپ آب خانگی عموماً بنا به مشکلات ولتاژ، عدم جای‌گذاری و نصب صحیح و همین‌طور فرسودگی به وجود می‌آید. اما به‌هرحال راهکارهایی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. اما به‌هرحال اگر بتوانید زودتر از مشکلات فنی پمپ آب خانگی کسب اطلاع کنید به طبع تعمیر، سرویس یا نجات الکتروموتور آسان‌تر خواهد بود. در غیر این صورت به‌هرحال باید هزینه‌های گزافی را برای خرید سیم‌پیچ و...  یا تعویض دستگاه پرداخت نمایید. در ادامه ضمن بررسی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای پمپ‌های خانگی به وجود بیاید. در مورد روش‌های رفع آن نیز صحبت می‌کنیم.

 

اصلی‌ترین مشکلات فنی پمپ آب خانگی

 

معمولاً بخش‌های الکترونیکی پمپ‌های آب، حساس‌ترین قسمت‌های این دستگاه برقی هستند. درصورتی‌که به‌درستی از انواع پمپ‌ها نگه‌داری نشود، یا در اثر عوامل فیزیکی یا نوسان برق دچار آسیب می‌شوند. داغ شدن بیش از حد پمپ، کاهش فشار آب، کم‌شدن سرعت استارت و ریستارت شدن مکرر، از جمله متداول‌ترین مشکلات فنی پمپ آب خانگی می‌باشد.

 

 

 

خاموش و روشن شدن مداوم

 

یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مشکلاتی که در انواع پمپ‌های خانگی به وجود می‌آید مربوط به خاموش و روشن مکرر دستگاه‌ها خواهد بود. در این شرایط احتمالاً چند عامل مهم وجود دارد. پرشر سوئیچ دستگاه به شکل درستی تنظیم نشده است. این باعث می‌شود که کم‌ترین اختلاف فشار در منبع موجب بروز این مشکل شود. همین‌طور تنظیم نبودن بازه حداقلی و حداکثری برای توان پمپ نیز عامل بعدی است. عدم استفاده از شیر یک‌طرفه در مسیر برگشت باعث می‌شود که آب دوباره به دستگاه منتقل شود و در نتیجه آن، ست کنترل سبب می‌شود که الکتروموتور مدام پیغام بازگشت آب دریافت کند.

 

سروصداهای عجیب و ناهنجار – از مشکلات فنی پمپ آب خانگی

 

مشکل بعدی یکی از رایج‌ترین ایراداتی است که گریبان انواع پمپ‌های خانگی را دیریازود می‌گیرد. البته دلایل آن آن‌قدر زیاد است که برای رفع این مشکل دراسرع‌وقت باید از یک تکنسین کمک بگیرید. در این شرایط، معمول بلبرینگ و یا شافت دچار خوردگی شده‌اند. از طرفی خشک‌شدن کاسه نمد، گیر کردن پروانه به دیواره و شکستن بخش‌هایی از روتور یا آسیب استاتور نیز می‌تواند باعث بروز این‌گونه مشکلات شود.

 

داغ شدن بیش از حد دستگاه

 

درصورتی‌که به‌صورت مداوم دستگاه را چک نکنید، بخصوص در فصل گرما می‌تواند موجب سوختن کامل الکتروموتور شود. برای رفع این مشکل، معمولاً الی ماندن پمپ، خالی‌شدن پوسته از مایع خنک‌کننده، داغ شدن بیش از حد در اثر نبود شیر یک‌طرفه، هوا گرفتن پمپ، اتومات مکرر در اثر ارسال دستور کم‌شدن جریان به وجود می‌آید. برای غلبه بر این مسئله، به طور معمول پیشنهاد می‌شود که نخست تمامی کنترلرها و سنسورهای پمپ را تست کنید و سپس به سراغ قطعات دیگر بروید.

 

استارت ضعیف پمپ خانگی

 

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث می‌شود عمر پمپ شما تا بیش از 50 درصد کم‌تر شود استارت ضعیف خواهد بود. بنا به این موضوع یکی از اصلی‌ترین عواملی که سبب بروز مشکلات فنی پمپ آب خانگی در مبنای استارت ضعیف می‌شود اختلال در پیچ واش است. آب‌بند نبودن اتصالات و همین‌طور نقص فنی در عملکرد سیم‌پیچ و الکتروموتور نیز سبب بروز اختلالات جدی تر می‌شود. کیپ شدن لوله و جرم گرفتن بخش‌های داخلی، روتور و همین‌طور هوا گرفتن پمپ سبب ایجاد اختلال در پرتاب آب می‌شود. در مورد آخر، بهتر است که نخست سرعت انتقال اولیه آب را با جدا کردن لوله خروجی بررسی کنید. درصورتی‌که نرخ خروجی بیش از حد پایین است، احتمالاً یک عامل گرفتگی درون پمپ شما وجود دارد.

 

مشکل در دکمه اتومات

 

روی پمپ‌ها کلید یا دکمه اتومات وجود دارد. این کلید در دو حالت ست کنترل و پیر سوئیچ در بازار عرضه می‌شود. وظیفه این دکمه این است که عملکرد الکتروموتور را برای کنترل جریان آب بررسی کند و در صورت نیاز دستگاه را استارت بزند. درصورتی‌که به‌مرورزمان و یا در اثر بی‌کیفیت بودن این قطعه، عملکرد اتومات زدن پمپ دچار مشکل شود، به طبع راندمان کاری دستگاه نیز یا خیلی زیاد می‌شود و یا پس از مدتی دستگاه دیگر استارت نمی‌خورد. در نتیجه به جهت رفع این مشکل باید کلید اتومات توسط یک تکنسین مورد بررسی و تست قرار گیرد.

 

 

 

روشن نشدن دستگاه

 

روشن نشدن پمپ می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. اما معمولاً یکی از اولین گزینه‌هایی که باید چک کنید این است که آیا منبع تغذیه جریان برق را به‌خوبی تأمین می‌کند. این کار را با فشردن دکمه روشن و خاموش و پس از آن با فاز متر از منبع جریان برق انجام دهید. درصورتی‌که فشار آب هم خیلی کم باشد به طبع دستگاه استارت نخواهد خورد. گیج فشار که با نام فشارسنجی که در دستگاه تعبیه شده است را نیز می‌توان کنترل نمود. درصورتی‌که نرخ فشار خیلی پایین باشد قطعاً سبب بروز مشکلات فنی پمپ آب خانگی شده استارت نمی‌خورند. از جمله عوامل دیگری که سبب روشن نشدن پمپ خانگی می‌شود می‌توان به:

  • مشکل در جریان ورودی آب و شبکه شهری
  • مشکل در کلید اتومات استارت
  • نقص در موتور

اشاره کرد.  

 

چطور جلوی خرابی‌ها و مشکلات پمپ آب خانگی را بگیریم؟

 

به طبع وقتی در مورد مشکلات پمپ آب می‌خوانید متوجه این موضوع می‌شوید که عدم نصب صحیح و یا نامتعادل بودن هرکدام از بخش‌های الکتروموتور و پمپ سبب می‌شود که در حالت عادی، عملکرد درستی نداشته باشد. بهتر است که همواره و به‌صورت هفتگی، مشکلات قطعات و بخش‌های مختلف و نحوه استارت و مدت‌زمان روشن و خاموش شدن پمپ‌ها را چک کنید. در فصل تابستان و زمستان عملکرد این دستگاه‌ها متفاوت خواهد بود. افزایش بیش از حد دما در تابستان سبب بروز مشکل می‌شود. البته یخ‌زدگی در فصل زمستان نیز یکی دیگر از مشکلات متداولی است که باعث خواهد شد موتور به‌راحتی از کار بیفتد. همیشه به تعادل کارکرد دستگاه، پروانه‌ها و روتور دقت کنید. اگر هر کدام از قطعه‌ها مانند شفت و بلبرینگ صدمه‌دیده است در کسری از زمان نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا عملکرد و راندمان کاری پمپ شما را تحت‌الشعاع قرار ندهد. مشکلات فنی پمپ آب خانگی از طرفی می‌تواند مرتبط با نوسان جریان برق هم باشد. برای رفع این مشکل در شرایطی که جریان دچار نوسان است، حتماً اتصال پمپ به برق را قطع کنید. به خصوص این موضوع در تابستان بیشتر مشهود است. درصورت داشتن هرگونه سوال درمورد انواه پمپ آب خانگی می توانید در تک جنرال با مشاوران متخصص ما به صورت رایگان ارتباط برقرار کرده و پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت نمایید.  

۱۴۰۲/۷/۲۲