Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

علت عدم مکش پمپ آب چیست؟

علت عدم مکش پمپ آب یا کاهش نرخ دبی یکی از متداول‌ترین ایراداتی است که دستگاه‌های انتقال آب خانگی و صنعتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، در ادامه قصد داریم در مورد این که چرا پمپ آب عملکرد خوبی ندارد و یا مدام با نوسان جریان مواجه می‌شود صحبت کنیم. کم‌شدن جریان آب در صورتی که تغییری در نرخ سیال وجود نداشته باشد مشکوک خواهد بود، پس بهتر است که این موضوع را بررسی کنید تا دلایل و علت عدم مکش پمپ آب را بفهمید!
 

عمده علل عدم مکش پمپ آب


یکی از رایج‌ترین مشکلات پمپ‌های آب، کاهش یا کمتر شدن جریان آب از حد انتظار است. هنگامی که شما نیاز به آبگیری محل کار دارید، جریان کم به معنای زمان توقف بیشتر است. اغلب، جریان کم آب کمتر به پمپ آب شما مربوط می‌شود.

 

پمپ خیلی دور از منبع آب است


هرچه فاصله پمپ برای کشیدن آب بیشتر باشد، دبی کمتر خواهد بود. هرچه از منبع آب دور شوید، قدرت بیشتر به مکیدن آب و کمتر به تخلیه اختصاص داده می‌شود و سرعت جریان را کاهش می‌دهد. در نتیجه تا جایی که می‌توانید جلوی این موضوع را بگیرید. به طور معمول، پمپ‌ها باید با حدود 6 متر از منبع آب فاصله داشته باشند. بسته به نوع ساختار و فرم دستگاه، ارتفاع پمپ نسبت به آب، جریان ممکن است در فواصل کوتاه‌تر کاهش یابد. پمپ شما دارای مشخصات فنی و ویژگی‌هایی است که در کاتالوگ ذکر شده است، آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

عدم مکش پمپ آب در شرایطی که فاصله زیاد باشد حتی تا 70 درصد کم‌تر می‌شود. می‌توانید در مسیر از پمپ‌های ثانویه استفاده کنید.


استفاده از لوله با قطر کم


پمپ شما طوری طراحی شده است که با یک خط ورودی قطر معین کار کند. در برخی موارد، برخی از استفاده‌کنندگان را دیده‌ایم که شیلنگ یا لوله‌ای کوچک‌تر از آنچه توصیه می‌شود (با سیستم‌هایی که به نام کوپلینگ کاهش شناخته می‌شوند) متصل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که عدم مکش پمپ آب شما تبدیل به یک مشکل حل‌نشدنی شود، در صورتی که علت آن خودتان هستید. در نتیجه حتماً قطر لوله یا شیلنگ را هماهنگ با پمپ آب خود انتخاب کنید. عدم مکش پمپ آب در این شرایط، وابسته به کارکرد دستگاه نیز خواهد بود. چون برخی سیستم‌ها اساساً به کوپلینگ‌های استاندارد وابسته هستند.

 

 

لوله باید هم اندازه توصیه شده و هم اندازه خط تخلیه باشد خط ورودی را از منبع تا پمپ طی کنید و مطمئن شوید که پیچ‌خوردگی وجود ندارد. در صورت امکان از یک لوله ورودی سفت‌وسخت استفاده کنید. گاهی اوقات شیلنگ‌هایی که در مقابل جمع‌شدن مقاوم هستند نیز در بازار یافت می‌شوند که بخصوص برای مسافت‌های بیش از 6 متر می‌توانند یک انتخاب فوق‌العاده باشند.


انسداد خط ورودی پمپ آب


هر چیزی که مانع از جریان آب به داخل خط شود باعث کاهش سرعت جریان می‌شود. فیلتر ورودی یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم مکش پمپ آب خواهد بود. درحالی‌که باید اطمینان حاصل کنید که فیلتر مورداستفاده روی پمپ به‌اندازه کافی خوب است تا از ورود مواد جامد آسیب‌رسان به پمپ جلوگیری شود، فیلتر بسیار ریز برای پمپ آب، جریان را درست وارد مسیر نمی‌کند، در واقع باعث می‌شود که مکش پمپ شما تا حدود 50 درصد کم‌تر شود. از مناسب بودن فیلتر برای پمپ اطمینان حاصل کنید.
حتماً در بحث خرید پمپ آب و فیلتر مخصوص پمپ آب، به مشخصه‌ها و نوع ویژگی‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها دقت کنید.


 پمپ نادرست وصل شده


یکی دیگر از عواملی که باعث مواجه شدن با مشکل عدم مکش پمپ آب می‌شود، مرتبط با عدم نصب و جاگذاری صحیح این دستگاه برقی خواهد بود. درست است که نصب روی سطوح لغزنده می‌تواند موجب کاهش دوام فنی و طول عمر آن‌ها شود. اما به‌هرحال یک موضوع مهم هم وجود دارد. پمپ‌ها اساساً باید توسط شما یا تکنسین درست سرهم‌بندی شوند. این موضوع بخصوص در مورد پمپ‌های گریزازمرکز شایع‌تر است.

پمپ‌های آب‌گریز از مرکز طوری طراحی شده‌اند که پروانه در یک‌جهت حرکت می‌کند. اگر در جهت مخالف حرکت کند، پمپ به‌درستی کار نمی‌کند. اگر اتصالات الکتریکی به موتور الکتریکی به‌درستی برقرار نشود، ممکن است این اتفاق بیفتد. راه‌اندازی موتورهای الکتریکی و دستورالعمل‌های کاربر را برای اطمینان از صحت اتصالات خود مرور کنید.

چه در حال آبگیری یک محیط کاری و ساختمانی، آبیاری یک مزرعه یا استفاده از پمپ آب خود برای هر هدف دیگری باشید، جریان کم یک مسئله است. در برخی موارد، مانند پمپ آتش‌نشانی، ممکن است موضوع مرگ یا زندگی باشد. یکی از راه‌های به‌حداقل‌رساندن مشکل در محل، بررسی منظم تمام تجهیزات، تعویض قطعات فرسوده و انجام تعمیر و نگهداری در صورت لزوم خواهد بود. اما زمانی که با دبی کم مواجه شدید، مراحل بالا را دنبال کنید تا بتوانید پمپ آب خود را به کار بازگردانید.


گرفتگی مسیر مکش ورودی


اطمینان حاصل کنید که لوله مکش خالی و عاری از زباله است. جریان کمتر ورودی به پمپ باعث ایجاد مشکل عدم مکش پمپ آب می‌شود. دقت کنید که دستگاه‌های صنعتی و بخصوص مدل‌هایی که آب تمیز را انتقال نمی‌دهند، خیلی زود دچار مشکل می‌شوند؛ کارکرد این سیستم‌ها به‌صورت مداوم باید مورد بررسی قرار گیرد. در مورد پمپ‌های آب آپارتمانی و خانگی نیز حتماً حساسیت به خرج دهید، مرتب این سیستم‌ها را از نظر ویژگی‌های نرمال کارکرد چک کنید، سروصدای اضافه، زوزه کشیدن و همین‌طور گیرکردن و یا خاموش‌شدن‌های مکرر، می‌تواند نشان‌دهنده بروز مشکل و یا گرفتگی لوله و شریان ورودی و خروجی پمپ باشد.
این موضوع علاوه بر ایجاد مشکل عدم مکش پمپ آب، حتی می‌تواند خطرساز و موجب احتراق غیرمعمول داخلی دستگاه شود. پس حتماً نسبت به این مشکلات حساس باشید و سعی کنید که آن را رفع و حل کنید.

 

 

 

نتیجه نهایی


پمپ‌های آب اگرچه بسیار پرقدرت هستند، اما به‌هرحال دستگاه‌های حساسی نیز به‌حساب می‌آیند. عدم کارکرد صحیح و یا نصب اشتباه به‌مرور می‌تواند آن‌ها را فرسوده کند.
اگر نمی‌توانید علت عملکرد ضعیف پمپ را شناسایی کنید، از مجموعه‌های متخصص در این حوزه کمک بگیرید. اگر فکر می‌کنید که پمپ آب شما دیگر توان کاری مناسبی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ یک مدل جدیدتر، با توان بالاتر و قوی‌تر بروید. در هنگام خرید پمپ آب کشاورزی، خانگی و صنعتی می‌توانید از مشاوران و متخصصین این حوزه کمک بگیرید. در حال حاضر فروشگاه تک جنرال یکی از سرویس‌دهنده‌های رسمی در زمینه عرضه انواع پمپ‌های آب خانگی و... در بازار ایران است.

۱۴۰۲/۸/۳۰