Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

بررسی دلایل یکسره شدن پمپ آب خانگی

علت یکسره شدن پمپ آب خانگی می تواند به موارد زیادی بستگی داشته باشد. اما در ادامه چند مورد از کلیدی ترین، مهمترین و اساسی ترین عواملی که سبب بروز این اختلال می شود را بر می شماریم. پیش از هر چیزی باید بدانید که یکسره کار کردن پمپ شما مساوی است با احتمال سوختن الکتروموتور و سیم پیچ تا 99 درصد. در نتیجه باید نسبت به رفع مشکل در کم ترین زمان ممکن اقدام کنید و زمانی که متوجه شدید پمپ در حال یکسره کار کردن است باید آن را متوقف کرده و جریان برق را قطع کنید.

 

علت یکسره شدن پمپ آب خانگی چیست؟

 

مشکل یکسره شدن پمپ های آب خانگی مساوی است با مصرف بی رویه برق و در نهایت از کار افتادن کامل دستگاه و یا حتی سوختن پمپ.  شاید بتوان در ادامه به بندهای زیادی اشاره کرد. مطابق چیزی که ما تاکنون در تحقیقات خود به آن پی برده ایم باید بگوییم که سیستم های پمپ آب خانگی زمانی که دچار مشکل یکسره کار کردن می شوند تا دو برابر نسبت به حالت عادی بیشتر در معرض خطر اختلال در کارکرد و یا از کار افتادن کامل هستند. در ادامه در مورد علت یکسره شدن پمپ آب خانگی بیشتر می خوانیم.

 

 

 

مشکل در کلید اتوماتیک

 

تنظیم نبودن کلید اتوماتیک موجود روی انواع پمپ های خانگی یکی از مهم ترین عواملی است که سبب بروز این مشکل می شود. در صورتی که کلید به درستی تنظیم نشود پمپ دائم کار می کند و یا فشار آب دچار نوسان می شود. در این صورت لازم است که کلید اتومات را کنترل کنید.

 

مشکل در لوله کشی و نشتی

 

یکی دیگر از عوامل متداول که سبب مشکل در کارکرد پمپ می شود، نشتی خواهد بود. ان نشتی می تواند در لوله شهری، مخزن اصلی، لوله های بین واحدها و یا حتی لوله نزدیک به پمپ باشد. درهرحال دستگاه مدام دستور خالی بودن لوله ها را صادر می کند و در نتیجه لازم است که بنا به جبران آبی که در حال هدر رفتن است مرتب کار کند.

 

خشک کارکردن پمپ آب

 

برخی مواقع آب مخزن یا تانکر خالی می شود. در این حالت پمپ به صورت یکسره کار می کند. آسیب زیادی در این وضعیت به روتور، استاتور و دیگر بخش ها وارد می شود. برای جلوگیری از این مشکل لازم است که تانکر یا مخزن مدام بررسی شود و در صورتی که آب شهری قطع شده بود، سیستم کارکرد اتومات پمپ هم خاموش شود.

 

مشکل در هواگیر

 

در بررسی علت یکسره شدن پمپ آب خانگی، یکی از موارد فنی و تکنیکال که سبب مشکل می شود عدم هواگیری درست پمپ خواهد بود. گاهی هم این هوا خالی می شود که اگر بروز مشکل در اثر این مسئله بود، لازم است دستگاه باز شده و عملیات کنترل کلی پمپ انجام شود. به همین منوال است که ما مدام اصرار داریم پمپ ها دوره ای سرویس شوند. بخصوص اگر مدت زمانی کارکرد آن ها متوقف شده است، این موضوع باید جدی تر گرفته شود. در غیر این صورت پمپ پس از مدتی از کار می افتد و برای همیشه باید با آن خداحافظی کنید یا در خوشبینانه ترین حالت ممکن هزینه زیادی را بابت تعمیر پمپ آب پرداخت کنید.

 

مشکل در کارکرد پروانه پمپ

 

یکی دیگر از مواردی که در گستره عوامل و علت یکسره شدن پمپ آب خانگی می توان آن را قرارداد، مشکل در کارکرد پروانه است. از آنجایی که پروانه در بیشتر موارد فشار و بار وزنی زیادی را تحمل می کند ممکن است به چیزی گیر کرده و یا حتی در اثر گذشت زمان تخریب شود. در این صورت آب داخل هوزینگ داغ می شود و حرارت باعث می شود که پروانه جمع شود. البته اگر پروانه شما از جنس برنج و باکیفیت باشد به طبع این مشکل ایجاد نمی گردد. در غیر این صورت کارکرد پمپ شما یکسره خواهد شد. چون اصلاً پروانه ای به موتور متصل نیست و در نتیجه موتور هرزگرد خواهد داشت.

 

مشکل و چسبندگی کنتاکت های کلید اتومات

 

وقتی در مورد مشکل در کلید اتومات صحبت کردیم، اشاره ای مستقیم به یکی از بخش های اصلی آن نداشتیم. این بخش حتی عنوان کلید کنتاکت شناخته می شود و زمانی که کلیدها به هم بچسبند. سیستم اتومات به درستی کار نمی کند و در نتیجه دستگاه از کار می افتد. در برخی موارد که وضعیت حادتر است و سلامت ایمنی موتور را تحت الشعاع قرار می دهد. کنتاکت سبب می شود که پمپ یکسره کار کند. اگر پمپ به صورت یکسره یا بدون آب کار کند در نهایت به دلیل افزایش دما و گذر از محدوده راندمان کاری از کار می افتد.

 

خراب شدن شیر یک طرفه

 

شیرهای یک طرفه یکی از بخش های مهم و کلیدی در سیستم های پمپ آب و علت یکسره شدن پمپ آب خانگی هستند. در این وضعیت آب به پمپ برگشت داده می شود و وقتی پمپ به صورت لحظه ای جریان و کارکرد را قطع و وصل می کند، در نتیجه مرتب خاموش و روشن می شود یا این که به صورت یکسره کار می کند. در اکثر پمپ ها شیر یک طرفه از نوع فنری و یا یورک خواهد بود. در این صورت پس از مدتی شیر از فضای خود خارج می شود و نمی تواند کل محفظه را بسته و جلوی جریان آب را بگیرد. در نتیجه یکی دیگر از مواردی که باعث می شود بیش ازپیش کنترل مدام شیر و یا پمپ اهمیت پیدا کند، همین خرابی شیرهای یک طرفه خواهد بود. شیرهای یک طرفه استانداردتری در بازار موجود هستند که کمتر به این گونه مشکلات دچار می شوند.

 

 

 

چرا پمپ آب خانگی خاموش نمی شود؟

 

در این مقاله در مورد عمده عواملی که سبب می شوند پمپ آب خانگی خاموش نشود صحبت کردیم. یکی دیگر از عواملی که باعث می شود پمپ شما در حین کارکرد خاموش نشود، مشکل در منبع دیافراگمی و یا هوا نداشتن خواهد بود. برای رفع این مشکل لازم است که منبع بررسی شود. میزان فشار مورد نیاز 35  psi است. در صورتی که نرخ فشار از این حد کمتر شود. دستگاه روشن می شود و خاموش شدن آن بستگی به کاهش و یا زیاد شدن و رسیدن به این رنج دارد. در این موارد نیز کلید اتومات احتمالاً معیوب است. بیش از مدت زمان خاصی، باز بودن شیرهای آب نیز در نهایت باعث می شود پمپ به صورت یکسره یا بدون اتومات زدن کار کند. برای رفع مشکل یکسره کار کردن پمپ و تعمیر آن بسته به این که مشکل از چیست باید به صورت متفاوتی عمل کنید. در نهایت برق پمپ آب را قطع کرده و فشار مخزن را کنترل کنید. شیر مخزن را باز کرده و آب درون آن را تخلیه کنید. می توانید برای کنترل میزان فشار از دستگاه های سنجش باد نیز استفاده کنید که در بازار موجود هستند. چنانچه هنوز پاسخ سوالات خود در زمینه مشکلات پمپ آب خانگی را نگرفته اید می توانید به صورت رایگان از مشاوره متخصصان تک جنرال بهره مند شوید.

۱۴۰۲/۷/۲۲