Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

اصلی ترین دلایل لرزش پمپ آب چیست؟

علت لرزش پمپ آب برای کسانی که به‌تازگی این دستگاه های الکتریکی را خریداری کرده اند معمولا مبهم و گاه نگران کننده خواهد بود. پمپ‌های خانگی و صنعتی، در برخی شرایط دچار لرزش های شدید می شوند که بنا به تئوری علمی و همین طور مکانیک می تواند عوامل متعددی داشته باشد. در ادامه این مقاله نخست در مورد اصلی ترین علت لرزش پمپ آب خانگی و همینطور روش های رفع آن صحبت خواهیم کرد.

 

علت لرزش پمپ آب نو و کارکرد چیست؟

 

اگر پمپ آبی خریداری کرده اید و در مورد نصب آن چیزی نمی دانید، یا پس از مدتی دچار لرزش شده است. احتمالاً عامل این نقص در درجه اول خودتان با نصب اشتباه و انتخاب فضای نامناسب برای نصب هستید.

برخی از مشتریان پس از این که پمپ را خریداری، نصب و راه‌اندازی می‌کنند با عواملی نظیر مشکل در کارکرد، سروصدای اضافه و یا ارتعاش روبرو می‌شوند. به‌هرحال احتمالاً اولین ذهنیتی که در آن‌ها ایجاد می‌شود این است که احتمالاً پمپ به‌درستی کار نمی‌کند و به‌زودی از کار می‌افتد. اما آیا همه عوامل و علت لرزش پمپ آب می‌تواند در نهایت سبب بروز مشکل در کارکرد شود یا گاهی این لرزش عادی است؟

 

 

نصب اشتباه پمپ آب


یکی از اولین موارد در بین تمامی سرفصل‌های علت لرزش پمپ آب، مربوط به نصب، جایگذاری و راه‌اندازی اشتباه خواهد بود. عدم رعایت یکسری نکات منجر به بروز لرزش‌های شدید در پمپ‌های می‌شود. دقت کنید که به‌هیچ‌عنوان نباید کف پمپ بافت خاکی یا فرسایشی باشد که در اثر ارتعاش موتور دچار مشکل شود. ضمن این که بخش کف یا همان استندی که پمپ روی آن نصب می‌شود نباید ناهموار باشد. تراز بودن و تقسیم کل وزن پمپ یکی از مهم‌ترین مواردی است که از ایجاد لرزش‌های اضافه در درجه اول، جلوگیری می‌کند.

تنش به وجود آمده در پمپ‌ها، یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات این دستگاه‌ها است. نصب پمپ پس از جوشکاری باید با دقت ویژه‌ای انجام گردد. پمپ‌های آب خانگی سرعت چرخش فوق‌العاده بالایی دارند. درصورتی‌که روی یک سطح صاف و فیکس نباشند، به طبع موجب لرزش آن‌ها خواهد شد.

 

نقص در الکتروموتور

 

همان‌طور که بارها اشاره کردیم. نقص فنی در سیستم عملکردی موتور که درون پمپ‌های آب خانگی قرار می‌گیرد اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل پس از نصب اشتباه خواهد بود. نقص فنی در سیستم اتومات پمپ، افزایش دما، مشکل در روتور و استاتور و بلبرینگ، اختلال در سیستم برق‌رسانی و … سبب می‌شود که الکتروموتور موجود در پمپ در حین ایجاد جریان سیال، حرکت و کارکردی عادی نداشته باشد.

 

بسته‌ شدن مسیر آب یا کم‌شدن جریان

 

علت لرزش پمپ آب در شرایطی که فکر می‌کنید اینچ و دبی آب افت می‌کند، می‌تواند بسته‌شدن مسیر و مجرا باشد. درست مانند مجرای تنفسی که در انسان بسته شود عامل خطر بوده و حتی سبب مرگ می‌شود. الکتروموتور نیز باید در هنگام پمپاژ آب، فضای لازم و همین‌طور حجمی که برای آن تعریف شده است را دریافت کند. در غیر این صورت انسداد مسیر ورودی و خروجی در نهایت می‌تواند موجب آسیب‌های جدی در سیستم الکتروموتور شود. درصورتی‌که فکر می‌کنید جسم خارجی به درون پمپ نفوذ کرده است، رسوب‌گیری به‌تازگی انجام شده یا این که داخل لوله و پمپ لجن گرفته است، حتماً نسبت  به بررسی و ازکارانداختن آن اقدام کنید.

 

 

نقص در پروانه علت لرزش پمپ آب

 

پروانه مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش در انواع پمپ آب است که سبب افزایش جریان آب می‌شود. درصورتی‌که دستگاه بیش از حد داغ شود، پروانه دچار نقص تابیدگی می‌شود. ایجاد تنش در شافت و نقص فنی در بلبرینگ، موضوع مهم و کلیدی دیگری است که باید همواره به آن توجه داشت. به‌هرحال گفتیم که دستگاه‌های پمپ خانگی معمولاً سرعت چرخش در دقیقه فوق‌العاده بالایی دارند و در صورت بروز مشکل و یا کج شدن پروانه، به طبع این موضوع سبب لرزش می‌شود. همان‌طور که اشاره شد. پروانه در پمپ‌های آب خانگی، روی شافت روتور سوار خواهد شد و وظیفه اصلی آن انتقال جریان آب و یا در مدل‌های انبساطی تقویت است.

 

خوردگی بلبرینگ پمپ آب



بلبرینگ در سیستم‌های مکانیکی یک بخش بسیار مهم است که البته باید به‌صورت دوره‌ای تعویض شود. قبلاً در مورد حضور این قطعه در انواع پمپ‌های آب خانگی صحبت کرده‌ایم. اما در این مقاله در خصوص علت لرزش پمپ آب گفتیم و لازم می‌دانیم که اشاره داشته باشیم به این موضوع که خوردگی بلبرینگ نیز می‌تواند سبب لرزش شود. تصور کنید که بلبرینگ لاستیک‌های خودرو ازهم‌گسیخته و دچار خوردگی شده باشد. اولین مسئله‌ای که با آن روبرو می‌شوید، همین لرزش خواهد بود.

عوامل اصلی که می‌تواند سبب لرزش پمپ در این حالت شود شامل خشک‌شدن حفظ گریس، تنش اختلال در روتور و فشار به بدنه پمپ و همین‌طور پایان رسیدن دوره استفاده از بلبرینگ خواهد بود. به همین منوال حتماً پیش از استفاده از انواع پمپ آب خانگی، زمان تعویض بلبرینگ را یادداشت کنید تا بتوانید به طور تقریبی آن را محاسبه نمایید.

 

خوردگی شافت پمپ آب



نیرویی که الکتروموتور در پمپ آب خانگی تولید می‌کند را قطعه‌ای به نام شافت به پروانه می‌رساند و موجب چرخش این قطعه می‌شود. درصورتی‌که به هر دلیل در شافت مشکلی ایجاد شود، لازم است که این قطعه تعویض یا ترمیم گردد. در غیر این صورت علت لرزش پمپ آب خواهد بود. خورده شدن بلبرینگ شافت، تماس با مایع اسیدی، تنش‌های ناشی از حرکت ناگهانی در اثر نصب اشتباه و همین‌طور اختلال در فشار آب که سبب افزایش دمای دستگاه و بیشتر کار کردن الکتروموتور می‌شود، از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل بروز این مشکل خواهد بود.

 

گرفته شدن فیلتر آب پمپ

 

روی پمپ‌های آب خانگی، قطعه‌ای تحت عنوان فیلتر نیز وجود دارد که به‌وسیله آن از ورود مواد و همین‌طور اجرام اضافه جلوگیری می‌شود. در این صورت، علت لرزش پمپ آب خواهد بود. برای رفع این مشکل لازم است که هر چند وقت یک‌بار فیلتر به‌خوبی تمیز شود. ضمن این که درصورتی‌که خودتان پمپ را نصب کرده‌اید، بهتر است یک‌بار دیگر، حتی درصورتی‌که عملکرد کلی دستگاه صحیح است آن را چک کنید.

 

 

چگونه از لرزش پمپ آب جلوگیری کنیم؟

 

درصورتی‌که پمپ آب خانگی شما به‌تازگی نصب شده است، حتماً سری به محل نصب بزنید و بررسی کنید که آیا همه چیز به‌درستی انجام شده است یا خیر! گاهی یک اشتباه کوچک در نصب می‌تواند سبب لرزش شود. از طرفی دیگر، وجود مشکل در روتور، پروانه، شافت و بلبرینگ نیز از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عواملی است که لرزش به وجود می‌آورد. در این مقاله ضمن بررسی علت لرزش پمپ آب، در خصوص روش‌های رفع آن نیز بر مبنای هر نقص صحبت کردیم و نکاتی را خاطرنشان شدیم.

در صورت داشتن هرگونه سوال درمورد مسائل فنی انواع پمپ ها می توانید به صورت رایگان با مشاوران ما در ارتباط باشین. در تک جنرال تمامی تست های سلامت از محصولات گرفته می شود و با ضمانت کالا، این اطمینان را به مشتریان خود می دهد که بدون داشتن هیچگونه مشکلی از محصول خریداری شده استفاده نمایند.

۱۴۰۲/۷/۱۱