Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

آشنایی با انواع پمپ آب کشاورزی و نحوه عملکرد آن ها

پمپ آب کشاورزی یکی از پراستفاده‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه‌های قابل‌استفاده در کشاورزی، زراعت و همین‌طور باغات است. البته مدل‌های مختلفی دارد و در دسته‌بندی‌های متنوعی تقسیم می‌شود. درصورتی‌که قصد خرید پمپ آب کشاورزی را دارید. این پمپ‌ها دسته‌بندی‌های مدلی و سری و حتی نسل‌های گسترده‌ای دارند.
برخی از آنها در آب‌شور و برخی در آب‌های ناخالص به‌خوبی کار می‌کنند و مدل‌هایی نیز دارای توان بسیار بالا و یا طراحی‌های اقتصادی با امکان صرفه‌جویی در مصرف برق و منابع هستند، نکته مهم در مورد خرید آن‌ها، انتخاب مدل بر اساس نیاز و بودجه و دیگر مشخصه‌های مهم است. مبتنی بر توضیحاتی که در ادامه به شما شرح می‌دهیم می‌توانید باقدرت تشخیص بهتر و شناخت مدل‌ها، انتخاب خود را دقیق‌تر انجام دهید.

 

 

 

انواع پمپ آب کشاورزی در بازار کشور

 

مدل‌های مختلف از نظر فناوری ساخت و نوع طراحی در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند و یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز میان آن‌ها، مشخصات فنی و البته قیمت است. بهترین راه برای تشخیص نوع مناسب، انتخاب بر حسب توان، میزان استفاده و البته نوع استفاده خواهد بود.


پمپ‌های کشاورزی شناور


مدل‌های شناور امکان انتقال آب از سطح دریاچه و رودخانه را می‌دهند و می‌توانید آن را در مدل‌ها برقی و خورشیدی و ... نیز تهیه کنید. ساختار آن‌ها ساده بوده و هیچ سروصدایی ایجاد نمی‌کنند. قیمتشان پاینی و در مقابل احتمال نشتی و نقص در آن‌ها وجود ندارد. از این مدل می‌توان در استخرهای بزرگ آبی و همین‌طور برکه‌ها نیز استفاده کرد. ضمن این که اتلاف انرژی آن فوق‌العاده پایین است.
پمپ‌های شناور در دسته‌بندی مدل‌های گریزازمرکز قرار می‌گیرند و دارای یک پنل شناور متصل هستند. از طرفی بهترین گزینه برای منابع کم‌عمق خواهند بود.

 

جت پمپ کشاورزی


جت پمپ‌ها یا پمپ‌های جتی یکی دیگر از دسته‌بندی‌های محبوب موجود در بازار هستند که می‌توانند از منبع آب پایین‌تر از سطح استخراج را انجام دهند. این مدل‌ها نیز به‌صورت برقی و در سری‌های سه‌فاز و تک‌فاز طراحی می‌شوند. درصورتی‌که نیاز به استخراج سیالات تمیز از یک منبع عمیق دارید، این مدل در حال حاضر یکی از بهترین و پرفروش‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است. پمپ آب کشاورزی جتی یک مدل محبوب در بازار ایران است.
پمپ‌های گریزازمرکز مکش انتها
یکی از مدل‌های پیچیده‌تر که در دسته‌بندی گریزازمرکز پمپ آب کشاورزی قرار می‌گیرند. این پمپ‌ها قابل‌حمل بوده و دارای ساختار تقویت‌کننده هستند. آن‌ها دارای یک موتور داور بوده که اگر منبع آب بیش از یک و نیم متر پایین‌تر باشند می‌توانند مشکل ایجاد کنند. این نوع پمپ‌ها مثل دیگر مدل‌های پمپ آب کشاورزی با نیروی برق کار می‌کنند. البته می‌توانید آن را در مدل‌های خورشیدی هم تهیه کنید. زمانی که سطح آب عمیق باشد این مدل‌ها پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

 

پمپ‌های زیرآبی


در دسته‌بندی پمپ آب کشاورزی، مدل‌های زیر آبی در پایین تر از سطح آب نصب شده و متریال ساخت آن‌ها نیز به طبع ضد آب است. این پمپ‌ها گزینه ای کارآمد به حساب می آیند و می‌توانید آن‌ها را در مدل‌های تک مرحله ای و چند مرحله ای تهیه کنید. آبیاری کشاورزی توسط این سری از پمپ‌ها از طریق انرژی برق انجام می گردد. البته همان طور که بارها اشاره کردیم، شما می‌توانید این دستگاه ها را در مدل‌های دیگر هم خریداری کنید.
می‌توان از پمپ آب کشاورزی مدل زیرآبی در دریاچه‌ها، چاه‌ها و برکه‌ها استفاده کرد.


پمپ آب کشاورزی توربینی


مدل توربینی یکی دیگر از دسته‌بندی‌های پرفروش از پمپ آب کشاورزی در بازار ایران است. می‌توانید آن را در چاه‌ها، دریاچه‌ها، برکه‌ها و... نصب کنید. توربینی‌ها از انرژی برق استفاده می‌کنند و زمانی که سطح آب منبع پایین است می‌توانند عملکرد فوق‌العاده استانداردی داشته باشند. در مقابل ساختار منحصر  به فردی دارند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از دیگر مدل‌ها تشخیص داد.


پمپ‌های گریزازمرکز


مدل‌های گریزازمرکز که با نام سانتریفیوژ هم شناخته می‌شود به‌واسطه حرکت دورانی آب درون پمپ عملیات انتقال را انجام می‌دهند. این پمپ‌ها در آب غوطه‌ور هستند و چرخش آن‌ها باعث می‌شود که انرژی جنبشی زیادی به موتور منتقل شده و سیال را به حرکت درآورد. مدل‌های گریزازمرکز در آب غوطه‌ور هستند و چرخش آن‌ها باعث می‌شود که حرکت آب در شیر تخلیه سریع‌تر باشد. این دستگاه را می‌توان با استفاده از انرژی‌های عمومی راه‌اندازی کرد. از طرفی پمپ‌های گریزازمرکز غالباً با نیروی برق کار می‌کنند و قیمتشان هم کمی بالا است. البته در بازار ایران برندهای زیادی در زمینه عرضه این پمپ آب کشاورزی فعالیت می‌کنند که به شما امکان انتخاب طیف وسیعی می‌دهند.

 

پمپ آب کشاورزی داینامیکی


مدل‌های داینامیکی سرعت کارکرد بالایی دارند و انرژی جنبشی را به حرکت مکانیکی مبدلمی‌سازندد. این مدل را می‌توان حتی در جریان آب شور یا آب ناخالص و حاوی شن نیز استفاده کرد. برای حذف الاینده ها در این دستگاه از فیلترهایی نیز استفاده شده است. تمامی دسته‌بندی‌هایی که در این عنوان از مقاله پمپ آب کشاورزی به شما معرفی کردیم، در نهایت جزی از مدل‌های داینامیکی هستند که هم کیفیت بالایی دارند و هم سرعتشان عالی است.


پمپ جابه‌جایی مثبت


مدل  های جابه‌جایی مثبت با انرژی مکانیکی تخلیه را در دو سمت تسریع بخشیده و به آن‌ها مدل‌های حجم ثابت نیز می گویند. می‌توانند برای فشارهای بالا حدود 800 بار و بیشتر بهترین گزینه باشند، قیمت آن‌ها پایین و از نظر دوام در دسته‌بندی بهترین ها قرار دارند. از طرفی می‌توانید با استفاده از آن‌ها مایعات با ویسکوزیته بالا را انتقال دهید.

 

 

 

جمع‌بندی نهایی: کدام پمپ آب کشاورزی؟


در پاسخ به این سوال باید بگوییم که همه چیز بستگی به نیازهای شما خواهد داشت. این که قرار است از چه مدل پمپی استفاده کنید اهمیت زیادی دارد. معمولاً پمپ‌ها بر حسب نوع کاربرد و محل استفاده که می‌تواند خشکی، سطح آب و زیر آب باشد، توان کاری و مشخصات فنی، قدرت موتور،  میزان انتقال در دقیقه و چند فاکتور کلیدی دیگر دسته‌بندی می‌شوند. درصورتی‌که قصد خرید پمپ آب کشاورزی در بازار ایران را دارید حتماً به این مقوله‌ها توجه جدی داشته باشید.


در بحث انتخاب برند پمپ آب کشاورزی هم دقت عمل کافی را به خرج داده و به سراغ شرکت‌های شناخته شده با گارانتی تضمین اصالت و خدمات پس از فروش بروید. به‌هرحال این موضوع می‌تواند اثبات کند که حداقل پمپ آب کشاورزی خریداری شده توسط شما اورجینال است.

۱۴۰۲/۸/۲۰