Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

بررسی و سرویس دوره‌ای پمپ آب

سرویس دوره‌ای پمپ آب‌کاری است که اکثر ما باید برای استفاده از سیستم‌های انتقال سیالات بیاموزیم. سپردن آن به یک تکنسین به طبع هزینه‌های ماهیانه زیادی برای ما در برخواهد داشت و اگر بخواهیم از این هزینه‌های اضافه جلوگیری کنیم. می‌توانیم به سراغ منابعی تحت عنوان آموزش سرویس دوره‌ای پمپ آب برویم.
در همین زمینه ما هم ترجیح دادیم که در تک جنرال، بیشتر در خصوص سرویس دوره‌ای پمپ آب خانگی صحبت کنیم. باتوجه‌به نقش اساسی پمپ آب شما، ایمن‌سازی سرویس و نگهداری مناسب یک ضرورت است. پمپ شما به چه نوع سرویس و نگهداری نیاز دارد و چگونه می‌توانید افراد مناسب را برای این کار پیدا کنید؟ بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.
 

در حین سرویس پمپ آب چه کاری انجام می‌شود؟


قطعات زیادی در پمپ آب وجود دارد که همگی به‌صورت دوره‌ای نیاز به کنترل و چک دارند. البته که این کار یک سری مراحل معمول دارد که اگر آن‌ها را درست انجام دهید، دستگاه شما به طبع هم طولانی‌تر سالم می‌ماند و هم ناچار نیستید بعد از گذشت دو سال، سیم‌پیچ را تعمیر کنید و یا حتی سرویس دوره‌ای پمپ را به یک تکنسین بسپارید که عموماً هم هزینه زیادی بابت این موضوع از شما دریافت می‌کند. برای انجام هرچه بهتر و صحیح‌تر سرویس دوره‌ای پمپ آب:

  • به طبع اولین شرط، کنترل وضعیت فیزیکی و ظاهری است، وضعیت فیزیکی سیستم را برای اطمینان از ایمن بودن و سالم بودن آن بررسی کنید.
  • به طور خاص وضعیت پمپ از جمله پروانه، مهروموم، یاتاقان‌ها، شیرها و پیچش را کنترل کنید.
  • وضعیت لوله‌کشی را از نظر سایش یا آسیب ارزیابی نمایید.
  • از تمیز بودن مخزن و شناورها اطمینان حاصل کنید.
  • قطعات الکتریکی را بررسی کنید تا مطمئن شوید عایق سالم هستند، فیوزها در شرایط خوبی هستند و لامپ‌ها و بخاری‌ها به‌درستی کار می‌کنند.
  • در نهایت، بررسی کنید که همه محافظ‌ها به‌درستی کار می‌کنند و چراغ‌های هشدار و زنگ‌ها کار می‌کنند.

 

 

اگرچه تعمیر و سرویس تا حد زیادی کار حرفه‌ای و تخصصی است و اگر آن را اشتباه انجام دهید دچار مشکلات عدیده می‌شوید، اما به‌هرحال اطمینان حاصل کردن از کارکرد نرمال پمپ آب خانگی یک نیاز ضروری است که نمی‌توانید هر بار برای انجام آن از یک تکنسین بخواهید در محل حضور داشته باشد.
 

سرویس دوره‌ای پمپ آب شناور


کنترل و سرویس دوره‌ای و یا بررسی وضعیت پمپ‌های شناور به طور قابل‌توجهی سخت است. این پمپ‌ها خود در زیر آب قرار می‌گیرند. در این سیستم‌ها می‌توانید به دنبال علائم آسیب به سیستم باشید و همچنین به هر آلارمی که سیستم شما به صدا درمی‌آید توجه کنید. مثلاً برخی پمپ‌های آب، بخصوص در هنگام حداکثر مکش در حالت غرق، سروصدای عجیب و متفاوتی از روزی که اولین‌بار آن را راه‌اندازی کردید از خود بروز می‌دهند. در این صورت باید هرچه زودتر پمپ را خاموش کنید و از یک تکنسین بخواهید که در محل حضور یافته و عملیات تعمیر و یا سرویس را خودش انجام دهد.

درصورتی‌که می‌توانید محفظه پمپ را بالاتر از سطح آب مشاهده کنید، نشتی‌ها مشخص است. در این صورت خرابی آب‌بندها، نشت اتصالات از بدنه و همین‌طور ورودی‌ها از جمله متداول‌ترین ایراداتی است که به وجود می‌آید. ممکن است همیشه نتوانید نشتی که روی پمپ آب شما به وجود آمده است را ببینید.

 

چه زمانی عمر پمپ به پایان رسیده است؟


البته که در این مقاله ماهیت کلی صحبت‌های ما در این مقاله در مورد سرویس دوره‌ای پمپ آب بود. اما گاهی عمر پمپ به پایان رسیده است و شاید بهتر باشد که دیگر برای دستگاه هزینه اضافه پرداخت نکنید. البته که دانستن این موعد و مشخصه زمانی کار سختی است و حتی متخصصین نیز نمی‌توانند دقیقاً در این موردنظر دهند. اما عموماً ساییدگی‌هایی در بدنه پمپ دیده می‌شود و الکتروموتور، بعد از هر بار تعمیر، دیگر قادر به استارت نیست. مکش آب تا 50 درصد کم‌تر شده است و سیم‌پیچ کاملاً از حالت معمول خارج شده است. در بیشتر شرایط هم نمی‌توانید خودتان نظر قطعی در مورد قابل‌استفاده بودن یک پمپ آب بدهید، باید به متخصص پمپ خود اعتماد کنید تا در طول تعمیر و نگهداری و سرویس‌دهی به شما راهنمایی کند.
 

بازرسی برق و موتور پمپ آب


بررسی کنید که تمام پایانه‌ها و پیچ‌هایی که با استفاده از آن پمپ فیکس شده است محکم باشند. این یکی از بزرگ‌ترین دلایل خرابی انواع پمپ است.
دریچه‌های موتور و سیم‌پیچ‌ها را از نظر تجمع گردوغبار/کثیف بررسی کنید و طبق دستورالعمل‌های سازنده تمیز کنید. این یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی پمپ‌های آب است.
استارت دستگاه‌های الکتروموتور هم بسیار حساس است، حتماً حرارت تولید شده توسط آن را کنترل کنید. داغی طبیعی بخصوص در حالت کارکرد مداوم پمپ طبیعی است، اما نباید فراموش کرد که مداوم داغ بودن و حتی در حالت استندبای، نشانی از خرابی دستگاه خواهد بود و یا این که ولتاژ وارده به پمپ آب شما نامتوازن است.

برای بررسی خرابی عایق از یک اهم متر روی سیم‌پیچ‌ها استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از دستکش‌های عایق در حین کارکرد دستگاه استفاده نمایید. وجود الکتریسیته ساکن در بدن شما می‌تواند به‌شدت خطرساز باشد. در نتیجه حتماً با حواس جمع همه چیز را کنترل کنید.

 

   

پله آخر


همواره پمپ آب خود را عاری از گردوغبار، حرارت و نوسان نگه‌داری کنید. برای جلوگیری از بروز نوسان، حتماً از سیستم‌های مکمل و میانجی برای این کار کمک بگیرید. فراموش نکنید که پمپ‌های آب خانگی برای کارکرد مداوم و یکسره طراحی نشده‌اند. در نتیجه می‌توانید برای رفع این‌گونه مشکلات از منبع تحت‌فشار و یا پمپ استفاده نمایید. در این صورت حتی دوام فنی دستگاه شما تا 50 درصد هم بیشتر خواهد شد.
در این مقاله در خصوص سرویس دوره‌ای پمپ آب صحبت کردیم. لازم است به این مسئله اشاره کنیم که یکی از متداول‌ترین مشکلات پمپ‌های آب، خالی، یکسره و با نوسان کارکردن آن‌ها است. بخصوص در مورد مدل‌های خانگی هرکدام از این ایرادات بیشتر دیده می‌شود. به جهت رفع این‌گونه مشکلات البته پیشنهاد می‌شود که حتماً در بحث خرید دقت عمل بیشتری به خرج دهید و به سراغ برندهایی بروید که امتحان خود را در بازار پس داده‌اند. اگر در مورد بهترین برندهای خرید پمپ آب چیزی نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم که به بخش مقالات تک جنرال مراجعه نموده و یا با پشتیبانی فروش و نمایندگی این مجموعه از طریق پل‌های ارتباطی در تماس باشید.


۱۴۰۲/۸/۲۲