Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

علت خرابی پمپ آب در زمستان چیست؟

خرابی پمپ آب در زمستان مشکلی است که در بیشتر مواقع گریبان ساکنین یک ساختمان و یا حتی شرکت‌ها، کارگاه‌ها و کشاورزان و باغداران را می‌گیرد. به‌هرحال استفاده از پمپ‌های آب در فصل زمستان متوقف نمی‌شود اما باید رویه‌ای در پیش گرفت تا این عمل به بهترین شکل ممکن انجام شده و دستگاه در حالت تغییرات دمایی و رفتن دما به محدوده زیر صفر دچار مشکل نشود.

در ادامه ضمن بررسی مهم‌ترین علل خرابی پمپ آب در زمستان، در مورد روش‌های جلوگیری از آن نیز صحبت خواهیم کرد.

 

عمده‌ترین عوامل خرابی پمپ آب در زمستان

 

افزایش یا کاهش دما تا حد غیرنرمال، می‌تواند سبب خرابی پمپ آب در زمستان شود. برای نگه‌داری از انواع پمپ‌های آب، شما باید به مقوله‌های مختلف دقت کنید. یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین موارد مرتبط به محل نصب خواهد بود. می‌توانید در هنگام نصب به سراغ صفحه‌ها و همین‌طور فونداسیون‌های یک‌دست بروید. 

 

 

لوله‌کشی بهینه نیز یکی از روش‌های جلوگیری از یخ‌زدن مسیر آب و خرابی پمپ آب در زمستان خواهد بود. تا فراموش نکردیم باید خاطرنشان شویم که یکی از علل اصلی خرابی پمپ آب در زمستان یخ‌زدن و دمای پایین‌تر از 0 درجه سانتی‌گراد است.

 

ایجاد زنگ‌زدگی یا رسوب

 

هنگامی که پمپ آب دارای نشتی کوچک باشد، به‌تدریج بر روی خود پمپ تجمع یا زنگ‌زدگی ایجاد می‌شود. این می‌تواند ناشی از استفاده از پمپ‌های آب در فضای باز و در دمای پایین باشد. نشستن برف، بارش باران و همین‌طور ایجاد رطوبت از جمله اصلی‌ترین مواردی است که این نقصان را به وجود می‌آورد. 

همواره بعدازاین که مطمئن شدید کولر شما در جای درستی نصب شده است، درپوش فشار آن را چک کنید. اگر فکر می‌کنید دمای هوا ممکن است کم‌تر شود، موتور و اطراف لوله‌ها تا جریان ورودی را با پارچه بپوشانید، برای این کار البته عایق‌های مخصوصی هم در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

عدم استفاده از ضد یخ

 

یکی از نکات مهم که در مورد پمپ آب فراموش می‌شود استفاده از ضد یخ خواهد بود. از جمله علل خرابی پمپ آب در زمستان است و سیال معمولاً به دلیل این که در یک مدت‌زمان مشخص خاموش می‌ماند، دچار مشکل می‌شود. اگر قصد استفاده از ضدیخ را در پمپ چاه خود دارید، مراقب باشید. شما نمی‌توانید از همان نوع ضدیخ که معمولاً در اتومبیل‌ها می‌بینید استفاده کنید. فقط پروپیلن گلیکول گزینه مناسب برای این کار خواهد بود.

این فرایند به‌طورکلی برای اکثر پمپ‌های چاه مسکونی یکسان است، اما حتماً با سازنده و یا فروشنده و نمایندگی در این باره مشورت کنید.

 

خاموش ماندن و کار نکردن طولانی

 

درصورتی‌که پمپ آب شما به مدت طولانی و بیش از یک روز خاموش بماند در دمای زیر 0 احتمالاً دچار یخ‌زدگی می‌شود. البته این موضوع در برخی شهرهای ایران مانند مناطق شمال غربی و غربی می‌تواند در عرض چند ساعت هم رخ دهد. پیشنهاد می‌کنیم که برای رفع مشکل و جلوگیری از خرابی پمپ آب در زمستان، حتماً از عایق و یا محیط‌های مسقف استفاده کنید. پمپ آبی که به طور مرتب استفاده نمی‌شود بیشتر احتمال دارد یخ بزند.

اگر واقعاً شرایط سرما در شهر شما وخیم است. پیشنهاد می‌کنیم که هرچند ساعت یک‌بار یکی از ورودی‌های شیر آب را بازنموده تا جریان وارد مسیر لوله‌ها شود. یخ‌زدگی مجاری از جمله متداول‌ترین مشکلاتی است که در این شرایط به وجود می‌آید.

 

فاصله و عمق چاه

 

درصورتی‌که پمپ آب شما از چاه سیال را انتقال می‌دهد باید در نظر داشته باشید که ارتفاع، میزان دبی و همین‌طور فاصله‌ای که از کف چاه دارد نیز می‌تواند سبب بروز یخ‌زدگی شود. عمق پمپ آب مهم است. اگر پمپ چاه شما در عمق زمین بیشتر باشد، احتمال یخ‌زدگی کمتر است. هنگامی که پمپ چاه کم‌عمق‌تر است، برای جلوگیری از آسیب باید مراقب یخ‌زدگی و یا ضعف در مکش باشید.

 

خراب‌شدن و نقص در شیر یک‌طرفه

 

شیرهای یک‌طرفه در واقع مسیر ورودی سیال به دستگاه شما هستند، درصورتی‌که دچار مشکل شوند به طبع عملیات انتقال سیالات به‌درستی انجام نمی‌شود. یکی از علل خرابی پمپ آب در زمستان همین موضوع است. برای رفع این مشکل باید به کارکرد و میزان استارت و استاپ شدن پمپ خود دقت کنید. 

در زمستان احتمال یخ‌زدگی تمامی بخش‌های فلزی و پوشش‌های استیل وجود دارد. برای این که این مشکل را رفع کرده و خسارت به پمپ شما وارد نشود، حتماً جریان آب را به‌صورت مداوم فعال نگه دارید. البته که می‌توانید در مسیرهای ورودی به لوله از آب جوش هم استفاده کنید. آب جوش را روی لوله‌ها بریزید و سپس روی آن را بپوشانید.

به این مورد میزان جریان کم آب و فرسودگی رینگ‌های یک الکتروموتور را نیز اضافه کنید.

 

 

 

هوا کشیدن پمپ

 

هوا کشیدن دشمن اصلی پمپ‌های آب در فصل‌های مختلف است. در این صورت دستگاه به‌صورت یکسره کار می‌کند و متوجه ورود سیال به سیستم لوله‌کشی نمی‌شود. در واقع این موضوع باعث می‌شود که الکتروموتور همواره فعال بوده و این به طبع یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که دستگاه‌ها را تهدید می‌کند. خرابی پمپ آب در زمستان همین‌طور بنا به خشک و یا بی آب‌کار کردن دستگاه نیز خواهد بود.

البته اگر لوله‌ای هم در مسیر جریان آب ورودی ساختمان‌ها خراب شده باشد هم این مشکل به وقوع می‌پیوندد. اگر بخواهیم واقع‌نگرانه به موضوع خرابی پمپ آب در زمستان بنگریم، باید موارد زیادی را ذکر کنیم که همه آن‌ها بی‌ربط به موضوع اصلی نیستند. اما در نهایت تصمیم ما بر این بود که رایج‌ترین و روتین‌ترین مشکلات را شرح دهیم.

 

جمع‌بندی نهایی

 

البته که در هنگام خرید پمپ آب باید تمامی جوانب را بررسی کنید. جنس بدنه و فریم نیز در افزایش راندمان و بهره‌وری این دستگاه‌ها مهم است. جرم گرفتن پروانه‌های گردش کننده در دستگاه، سرعت بالای آب در شیرها، فرسودگی قطعات داخلی و تراز نبودن پمپ و کوپلینگ از جمله مهم‌ترین موارد متفرقه‌ای است که می‌تواند در دسته‌بندی دلایل خرابی پمپ آب در زمستان قرار بگیرد.

به همین منوال پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید در مورد تفاوت‌ها، مدل‌های مختلف پمپ آب، شرایط دمایی و دیگر خصیصه‌های انواع پمپ با فروشنده و یا مرکز خرید و نمایندگی مشورت کنید. در حال حاضر تک جنرال به‌عنوان یک فروشگاه تخصصی در زمینه خرید انواع پمپ آب و سیستم‌های انتقال سیال و البته ابزار دقیق، به شما این امکان را می‌دهد که بی‌دردسر خرید کنید و در صورت نیاز از خدمات پس از فروش استفاده فرمایید.

 

۱۴۰۲/۹/۱۹