Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

پمپ فشارقوی چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ فشارقوی یکی از شناخته‌شده‌ترین، متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین دستگاه‌ها در بازار است که در توان‌های کاری متفاوتی عرضه می‌شود. اصلی‌ترین مزیتی که در این پمپ‌ها وجود دارد، توان انتقال فوق‌العاده خواهد بود. برخلاف انواع پمپ‌های خانگی، این دستگاه‌ها هم نرخ دبی، جریان و هم خروجی و ورودی بالایی دارند. البته به طبع نیاز است که توان کاری دستگاه‌ها نیز بالاتر بوده و ممکن است از برق جریان سه‌فاز استفاده کنند. پمپ فشار بالا به‌طورکلی به هر پمپی گفته می‌شود که می‌تواند فشار تخلیه بالایی ایجاد کند، معمولاً بیش از 800 psi تحت این عنوان شناخته می‌شود.

پمپ‌هایی که فشاری بین 800 تا 3000 psi تولید می‌کنند به‌عنوان پمپ‌های فشار متوسط شناخته می‌شوند، درحالی‌که پمپ‌هایی که بین 3000 psi تا 5000 psi تولید می‌کنند به‌عنوان پمپ‌های فشار بسیار بالا در بازار عرضه خواهند شد.

جدای از این سطوح فشار، دسته دیگری از پمپ‌های فشار وجود دارد که به پمپ‌های فوق فشار معروف هستند که فشارهایی بیش از 5000 psi تولید می‌کنند. این دستگاه‌ها گران‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند که حوزه استفاده از آن‌ها بسیار خاص خواهد بود.
 

   

دامنه‌های کاربرد پمپ آب فشارقوی


یکی از نکات مهم در مورد خرید انواع پمپ آب، توجه به حوزه کاربرد و استفاده از آن است. از انواع پمپ‌های فشارقوی می‌توان در حوزه: انتقال آب شهری در مسیرهای طولانی، پمپاژ آب موردنیاز برای زهکشی و همین‌طور آبرسانی در حوزه‌های گسترده، بزرگ و مصارف صنعتی استفاده کرد. معمولاً بوسترهای پمپ نیز فشارقوی هستند.
علاوه‌برآن، اگر نیاز به آبیاری بارانی با عدم کاهش نرخ فشار وجود داشته باشد، کندانس و پمپاژ کردن آب گرم و سرد در تأسیسات اولویت اصلی باشد، این دستگاه‌ها می‌توانند در بهترین حالت عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. یکی از دامنه‌های مهم کاربرد پمپ آب فشارقوی در زمینه انتقال جریان در سیستم‌های آتش‌نشانی و اطفای حریق است.

 

پمپ آب فشارقوی چگونه کار می‌کند؟


در این دستگاه‌ها یک محفظه مکش وجود دارد، جریان از طریق لوله وارد آن شده و جایی که پروانه‌ها قرار گرفته‌اند، حرکت گری از مرکز با دور موتور مشخص باعث می‌شود که سیال به داخل مکش یافته و سپس انتقال با توان به‌مراتب بالاتری انجام گردد. مثلاً اگر سرعت حرکت آب در هنگام ورود 1 متر در دو ثانیه است، این به نیم متر در ثانیه تغییر می‌کند. فشار سیار در این حالت معادل صفر خواهد بود. در ادامه با انتقال به پروانه فشار افزایش‌یافته و حرکت سریع می‌شود.
 

مهم‌ترین مزیت‌های انواع پمپ آب فشارقوی


پمپ‌های آب فشارقوی مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت زیاد ید ارند. این دستگاه‌ها اندازه کوچکی دارند و فرایند مصرف سوخت در آن‌ها به‌مراتب بهتر است. در بیشتر مدل‌های پمپ فشارقوی، از یک نوع یاتاقان با ساختار منحصربه‌فرد به نام تراست استفاده خواهد شد که در واقع وجود این قطعه باعث می‌شود که فشار و نرخ باری که به نیروی محوری پمپ وارد می‌شود قابل‌تحمل باشد.

در غیر این صورت پمپ پس از مدتی از کار می‌افتد و یا دچار مشکلات عدیده‌ای مشود. از طرفی پمپ‌های آب فشارقوی تنوع فوق‌العاده وسیعی دارند و در دسته‌بندی‌های مختلفی عرضه می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین، کلیدی‌ترین و مهم‌ترین مزیت‌ها در مورد پمپ آب فشارقوی این است که حوزه استفاده از الکتروموتورها را گسترده‌تر می‌کند.

 

پمپ جابه‌جایی مثبت فشارقوی


انواع متداول پمپ‌هایی که برای کاربردها استفاده می‌شوند، پمپ‌های جابه‌جایی مثبت رفت و برگشتی هستند، به‌ویژه پمپ‌های پیستونی که به‌راحتی می‌توانند کاربردها را مدیریت کنند. اگرچه در بسیاری از موارد از پیستون‌ها با پمپ‌ها نیز استفاده می‌شود، اما معمولاً فقط برای کاربردهایی که نیاز به فشار کاری کمتر از 1000 psi دارند استفاده می‌شود.

 

 

یکی از انواع رایج پمپ جابه‌جایی مثبت که برای کاربردها مورداستفاده قرار می‌گیرد، پمپ پلانجر تریپلکس است که از سه پیستون تشکیل شده است که توسط یک محرک اصلی حرکت می‌کنند. استفاده موازی از سه پیستون به پمپ تریپلکس به‌ازای هر چرخش 120 درجه‌ای پرایم موور تخلیه می‌کند. نوع مشابه دیگری از پمپ‌های رفت و برگشتی که وظایف پمپاژ تحت‌فشار را انجام می‌دهد، پمپ پیستونی پنج پلکس است که همان‌طور که از نامش پیداست دارای چهار پیستون است که توسط یک موتور اصلی حرکت می‌کنند. پمپ‌های پلانجری Quintuplex و پمپ‌های تریپلکس معمولاً به‌عنوان پمپ‌های قدرت شناخته می‌شوند و عموماً در کاربردهای فشار یافت می‌شوند.

 

پمپ فشارقوی هیدرولیکی


عمده‌ترین مدل از پمپ فشارقوی، دستگاهی که در کاربردهای فشار بالا مورداستفاده گسترده قرار گرفته است تقویت‌کننده یا تقویت‌کننده هیدرولیکی است.
این دستگاه‌ها از فشار هیدرولیک برای افزایش قابل‌توجه فشار سیال در حال پمپاژ استفاده می‌کنند. تقویت‌کننده شامل یک میله مشترک است که دو پیستون را با اندازه‌های سوراخ متفاوت به هم متصل می‌کند. هنگامی که سیال هیدرولیک روی پیستون بزرگ‌تر عمل می‌کند، باعث حرکت پیستون کوچک‌تر می‌شود. بسته به جهتی که پیستون کوچک‌تر توسط پیستون هیدرولیک حرکت می‌کند، یا مکش می‌کند یا سیال کار را تحت‌فشار قرار می‌دهد و با فشار بسیار بالا تخلیه می‌کند.

 

انواع تقویت‌کننده پمپ فشارقوی


در انواع پمپ‌های آب، گاهی نیاز به استفاده از فشارقوی احساس می‌شود. در این صورت دستگاه‌ها در هر حالتی بهتر کار می‌کنند و این به طبع مزیت مهمی است.
دو نوع تقویت‌کننده وجود دارد که بر اساس ساخت و کارکرد آنها را تقویت‌کننده تک شات و تقویت‌کننده رفت و برگشتی می‌نامند. تقویت‌کننده تک شات شامل یک پیستون محرک هیدرولیک بزرگ و یک پیستون فشار کوچک‌تر است. در این حالت هر دو توسط یک میله پیستون مشترک به هم متصل می‌شوند. هنگامی که پیستون بزرگ حرکت می‌کند، پیستون کوچک‌تر حرکت می‌کند و تخلیه سیال انجام می‌شود. هنگامی که پیستون بزرگ‌تر به موقعیت اولیه خود بازمی‌گردد، توسط فنر یا جمع‌شدن هوا، پیستون کوچک‌تر به عقب حرکت می‌کند و مکش را وارد می‌کند.
 

نتیجه‌گیری


اگرچه تنوع انواع مدل‌های پمپ فشارقوی زیاد است. برندها هرکدام در دسته‌بندی‌های حوزه استفاده و دامنه کاربرد، محصولات زیادی را عرضه کرده‌اند. اما گاهی خرید دستگاه‌های صنعتی بر اساس نوع استفاده بسیار پیچیده خواهد شد. در این شرایط استفاده از یک راهنمای خرید یا پشتیبانی فروش ایده فوق‌العاده‌ای است. در این وضعیت شما می‌توانید به سراغ بخش پشتیبانی و فروش مجموعه اینترنتی تک جنرال بروید. این وب‌سایت علاوه بر عرضه انواع ابزار دقیق و پمپ‌های خانگی و صنعتی، به شما امکان انتخاب بر اساس نیاز و مشاوره‌های تخصصی و تجربی را می‌دهد.

۱۴۰۲/۸/۲۳