Takgeneral Logo
Takgeneral Logo

پمپ پیستونی چیست؟

پمپ پیستونی یکی از پراستفاده‌ترین سیستم‌های الکتروموتور است که از انتقال جابه‌جایی مثبت استفاده نموده و ساختار کلی آن، انتقال سیالات بر حسب رفت‌وبرگشت پیستون درست مانند خودروها است. از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های استفاده این دستگاه می‌توان به بهره‌گیری در سیستم‌های فشار خروجی بالا اشاره کرد. معمولاً می‌توانند فشاری معادل 100 الی 1000 بار را ایجاد کنند. یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین مسائل در مورد این دستگاه‌ها، راندمان کاری به‌مراتب بهتر آن‌ها نسبت به دیگر پمپ‌های مورداستفاده در کارواش خواهد بود. حالا متوجه کاربرد این پمپ شدید و باید بدانید که در مدل‌های تک و سه‌فاز در بازار موجود می‌باشد. از طرفی پمپ پیستونی در یک فرمت کاربرد دیگر نیز طراحی می‌شود که به آن مدل هیدرولیکی گفته می‌شود. پمپ پیستونی هیدرولیکی در شرایطی استفاده می‌شود که نیاز به آب فشارقوی بوده و دبی ممکن است تغییر کند. البته این مدل نیز در دو نوع محوری و شعاعی عرضه می‌گردد.

 

 

درصورتی‌که قصد فعالیت در حوزه شستشوی شیشه نماهای ساختمانی، خودروها و ازبین‌بردن انواع متریال‌های رنگی و صنعتی را دارید. قصد دارید که رنگ‌های اپوکسی حاصله از تغییرات شیمایی روی سطح زمین، قیر و آسفالت را از بین ببرید. این دستگاه‌ها با امکان تولید فشار بار زیاد، می‌توانند انتخاب استانداردی باشند که در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. حوزه استفاده به همین‌جا محدود نمی‌شود. این پمپ‌ها در صنایع فولاد و آهن‌آلات، برای ازبین‌بردن رسوبات، رنگ و چربی، تولید لوله‌ها، سنگ‌های سرامیکی، به‌عنوان دستگاه برش سنگ، شستشوی انواع تجهیزات صنعتی و… نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین نکات در مورداستفاده از پمپ پیستونی راندمان کاری فوق‌العاده این دستگاه‌ها است. تست‌های هیدرواستاتیک نیز از طریق این سیستم‌ها قابل انجام خواهد بود. از طرفی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در مدل‌های خاص نیز وابستگی زیادی به این دستگاه‌ها دارند.

 

دسته‌بندی پمپ‌های پیستونی بر حسب توان

 

بسته به این که شما در چه حوزه‌ای از پمپ‌های پیستونی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را تحت مدل‌های مختلف خریداری کنید. یکی از حوزه‌های کاربرد این پمپ‌ها، کارواش است. در نتیجه شما می‌توانید از مدل‌های خانگی با توان 70 تا 200 بار استفاده کنید. سری‌های صنعتی و بزرگ نیز با فشار 200 بار، مدل‌های بنزینی برای کارواش، پیستونی گازوئیلی، سم‌پاش نیز در بخش‌های مختلف صنعت استفاده می‌شوند. از انواع پمپ‌های صنعتی در حوزه‌های مختلف کاربرد، مه پاش، نگه‌داری، رطوبت در محیط ساختمان‌ها، مزارع و باغات، مرغداری‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی استفاده می‌شود. البته که شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت سفارشی‌سازی شده با کم‌ترین نرخ تولید آلودگی نیز خریداری کنید.

 

انواع پمپ پیستونی موجود در بازار

 

درصورتی‌که قصد خرید پمپ پیستونی را دارید، لازم است که در درجه اول با انواع آن آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد این پمپ‌ها، بهره گیری از مدل‌هایی با تعداد پیستون‌ها و سیلندرهای متفاوت است. امکان تغییر بخش‌های مختلف پمپ در مدل‌های پیستونی ممکن خواهد بود. در ادامه توضیح در مورد این مدل‌ها، باید بدانید که شما امکان تهیه پمپ پیستونی در 4 سری متفاوت را خواهید داشت.

 

پمپ پیستونی محوری

 

مدل‌های پمپ پیستونی محوری در دسته‌بندی جابه‌جایی مثبت قرار می‌گیرند و زمانی که سیستم شفت در آن‌ها حرکت می‌کند، پیستون‌های پمپ نیز به‌صورت موازی جابه‌جا می‌شوند. در نتیجه و در اثر این فشار سیال که عمدتاً آب تمیز است انتقال داده می‌شود. این پمپ‌ها در حال حاضر در کمپرسور انواع خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرند و یکی از پرکاربردترین سیستم‌ها هستند. ساده‌ترین این دستگاه‌ها در کولر خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌های مورداستفاده در موتورهای هیدرولیک نیز یکی از دسته‌بندی‌های این محصول هستند.

 

پمپ پیستونی بالابر یا لیفتی

 

مدل‌های بالابر یا پمپ‌های پیستونی لیفت نیز در شیرهای ورودی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در واقع به‌عبارت‌دیگر موجب می‌شوند که مایع به سمت بالا و برخلاف نیروی گرانش زمین حرکت کند. جریان مایع یا سیال در این دستگاه‌ها بالا خواهد بود. تا زمانی که بخش بالایی سیلندر این پمپ‌ها به حالت قبلی بر نگردد، انتقال ادامه پیدا می‌کند. این دستگاه یکی از سریع‌ترین نمونه‌های موجود است.

 

 

 

پمپ پیستونی قدرتی یا فورس

 

مدل‌های قدرتی همان‌طور که از نامشان مشخص است توان کاری بالایی دارند و ساختار آن‌ها به این‌گونه است که حرکت پیستون از بالابه‌پایین سبب ایجاد حرکت سیال می‌شود. دریچه‌های ورودی استوانه پذیرای سیال در حال گردش هستند. در نهایت باعث حرکت آن از قسمت پایین می‌شوند. سیال تحت‌فشار پیستون‌ها، از داخل سیلندر بیرون‌آمده و در نهایت به سمت خروجی پرتاب می‌شود. این یکی از متداول‌ترین نمونه‌های موجود در بازار از پمپ پیستونی است.

 

پمپ پیستونی شعاعی

 

به دلیل این که پیستون این مدل‌ها در شعاع دایره‌ای قرار گرفته است چنین نامی برای آن‌ها انتخاب شده است؛ برای این که درک کنید این دستگاه چطور کار می‌کند یک دایره تصور کنید که پیستون‌ها حول محور آن حرکت می‌کنند. از این دستگاه‌ها می‌توان برای انتقال سیال با فشار بالا و دبی پایین استفاده کرد. بهترین نوع نوسان در این دستگاه در حالتی است که حجم انتقال پایین است. البته سرعت کار و عملکرد این دستگاه بسیار عالی بوده و معمولاً سروصدای فوق‌العاده کمی ایجاد می‌کند.

 

مزیت‌های مهم پمپ‌های پیستونی

 

پمپ‌های پیستونی یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های انتقال سیالات در بازار هستند که مزیت‌های زیادی دارند. بازدهی و راندمان کاری آن‌ها عالی و طول عمر مداوم و زیادی دارند. می‌توان فشار را در دبی ثابت و پایین کنترل کرد و البته امکان ایجاد بار زیاد را دارند. اگر سیالاتی غیر از آب و بخصوص با ویسکوزیته بالا را منتقل می‌کنید، می‌توانید روی این مدل‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید. این پمپ‌ها البته امکان کارکردن با توربین و الکتروموتور را نیز دارند.

 

مشکلات و معایب پمپ پیستونی

 

البته که در کنار تمامی مزیت‌ها، این پمپ‌ها مشکلات خاص خود را نیز دارا هستند. معمولاً وزن آن‌ها بالا بوده، در بسیاری از مدل‌ها سروصدا و آلودگی صوتی زیادی ایجاد می‌کنند و نمی‌توانند به‌صورت یکنواخت جریان تولید کنند. درصورتی‌که از این دستگاه‌ها به‌ شکل مداوم استفاده کنید باید هزینه زیادی را برای تعمیرات و سرویس و یا نگه‌داری پرداخت نمایید. اینها اصلی‌ترین معایب و مشکلات پمپ‌های پیستونی هستند. به جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پمپ‌ها و یا مدل‌های احتمالی جایگزین، می‌توانید از تیم مشاوره تک جنرال در این حوزه کمک بگیرید. تک جنرال عرضه‌کننده مستقیم و نمایندگی رسمی جدیدترین سیستم‌های ابزار دقیق و پمپ در بازار کشور است.

۱۴۰۲/۷/۲۲